Ja, maar natuurlijk.
Sluit alle deuren en ramen en vouw de vouwwagen op.
Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan.
Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens opzetten om te luchten.
Dit is correct en zorgt ervoor dat de tentvloer niet plotseling in de lucht hangt op een oneffen ondergrond, bijvoorbeeld een weiland.
Ja, de keuken wordt met een speciale beugel in de achterklep van de aanhanger gehangen.
Als je ooit iets langer wilt vervoeren, kun je de keuken in een paar eenvoudige stappen losmaken.
Trouwens: de keuken slaat ook een goed figuur als tuinkeuken als je niet op vakantie bent, in de tuin of op het terras naast de barbecue.
Wij vinden het belangrijk dat onze klanten de best mogelijke nachtrust krijgen.
Daarom bieden we het grootste slaapgedeelte in de kampeerindustrie.
We creëren extra slaapruimtes voor kinderen of gasten met behulp van opklapbedden of luchtmatrassen.
Dit geeft u de mogelijkheid om de leefruimte in uw tent aan te passen.
Als de kinderen bijvoorbeeld oud genoeg zijn om hun eigen grot te hebben of al alleen reizen, kan de ruimte worden gebruikt voor een tafel en stoelen.
Als er nog een vast bed is, zal dit uiteindelijk een verspilling van ruimte zijn en kan het meestal alleen gebruikt worden als opslagruimte.
En onthoud altijd: wat goed genoeg was voor ons toen, kan ook niet slecht zijn voor gasten en kinderen.
Voor zulke gevallen hebben we een kleine reparatieset bij elke tent geleverd.
In deze kit vindt u een stuk van elke gebruikte stof.
Met deze stof en wat conventionele tentlijm kunt u de meeste kleine beschadigingen snel zelf repareren.
CAMPWERK produceert haar producten op 30 minuten van de Nederlandse grens, een zeer belangrijke markt voor ons.
Dit betekent dat we veel belang hechten aan de windstabiliteit van onze producten.
Dankzij de versterkte Rip-Stop (scheurbestendige naden in de stof) en met 450g /m² zeer zware stof, hebben we een van de meest scheurbestendige materialen op de markt.
Bovendien gebruiken we in plaats van lichtgewicht aluminium, dat zelfs bij lichte wind kan buigen, liever goede oude stalen stokken, die de beste stabiliteit bieden, zelfs bij harde storm.
Met een mogelijk laadvermogen van 900 kg zouden er geen gewichtsproblemen moeten zijn.
Veel van onze klanten waarderen de enorme hoeveelheid ruimte die de Family tenttrailer biedt.
Als je maar kort ergens verblijft, zet je gewoon een tafel en stoelen neer in de grote hoofdtent – en doe je het zonder de voortent.
Als je langer (meer dan drie dagen) op één plek verblijft, geniet je gewoon van het enorme ruimtegevoel in de voortent.
Reis je met z’n tweeën, ben je een toerliefhebber en wil je elke dag ergens anders zijn?
Dan raden we je aan om over te stappen op de Economy-versie.
Want als stel heb je de keuze, maar als gezin van vijf niet.
We hebben zeer goede ervaringen met gewone schimmelvlekkenverwijderaars.
Je kunt ze vinden in kampeerspeciaalzaken of in onze accessoireshop.
Daar zijn verschillende redenen voor.
Onze tenttrailers zijn ontworpen voor maximale stormbestendigheid.
Daarom gebruiken we alleen de stevigste materialen zoals roestvrij staal, staal en een zeer zware en scheurbestendige stof.
Dankzij deze stevige constructie heeft de tent een zeer hoog eigengewicht van 180-230 kg.
Om dit gewicht als een deksel op te tillen, zijn zeer krachtige gasdrukveren met ongeveer 2.500 Newtonmeter nodig.
Dit is genoeg om mensen naar de maan te schieten.
Als zo’n gasveer defect is, kan dat heel gevaarlijk zijn – daarom gebruiken we die niet.
Laten we naar het volgende probleem gaan: om ervoor te zorgen dat deze gasveren genoeg hefboomwerking hebben om het tentplatform omhoog te brengen, moeten ze onder een hoek van maximaal 25 cm in het interieur van de trailer worden gemonteerd.
Technisch haalbaar.
Maar wat gebeurt er dan met de lading?
Aan de achterkant van de achterklep zou er altijd een gasstang in de weg zitten bij het laden en erger nog: de lading, die voornamelijk uit zware dozen bestaat, zou tijdens de reis voortdurend tegen deze gasstangen stoten.
Dit brengt ons terug bij punt één, duurzaamheid en veiligheid.
Dan nu het laatste punt: de toelating.
Als verantwoordelijke fabrikant heeft CAMPWERK de bevestiging van zijn tenten door de TÜV laten goedkeuren.
Goedkeuring voor bevestiging met bewegende delen is momenteel niet mogelijk en daarom niet toegestaan.
Oh God, hoe kan ik leven zonder deksel?
Heel eenvoudig 😉 Laten we eens kijken naar het laad- en losgedrag op een normale vakantie: Voordat we op reis gaan, laden we de gesloten tenttrailer van achteren met dozen en duwen deze door naar voren.
Zodra we op onze vakantiebestemming aankomen, zetten we eerst de hoofdtent op en kunnen dan de vloerluik onder het bed openen om uit te laden.
Voordat we naar huis reizen, kunnen we ook deze vloerluik gebruiken en de tent als laatste inpakken.
Het enige probleem is dat je bij thuiskomst misschien in de aanhanger moet kruipen om bij de voorste boxen te komen.
Maar we hebben hier ook een tip: haal een “zolderhaak” bij de bouwmarkt.
Hiermee kun je eenvoudig in de verzonken greep van de dozen reiken en ze naar je toe trekken.
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water.
Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze winkel kunt vinden.
Normaal gesproken niet, vanwege de speciale drukimpregnering is opnieuw impregneren niet nodig.
Uitzondering: als de tent is blootgesteld aan speciale milieu-invloeden of in contact is gekomen met chemicaliën zoals schoonmaakmiddelen.
Na het reinigen moet u deze plekken behandelen met een impregneerspray.
Belangrijk!
Gebruik geen haarlak, deodorantverstuiver of soortgelijke sprays in de tent.
De impregnering kan worden aangetast door de chemicaliën die vrijkomen.
Onze tenttrailers zijn net zo individueel als de behoeften van elke kampeerder.
Om de juiste tenttrailer voor jou te vinden, kun je bij CAMPWERK kiezen uit verschillende afmetingen, chassis en uitrustingskenmerken.
Het is gewoonweg onmogelijk om alle varianten die we aanbieden in de shop te tonen.
Dus stel je tenttrailer gewoon zelf online samen of neem direct contact met ons op!
En je bent een grote stap dichter bij je droomaanhangwagen.
Onze trailers zijn gebouwd en goedgekeurd in overeenstemming met EU-richtlijnen.
Technisch gezien betekent dit dat ze toegelaten zijn voor snelheden tot 130 km/u.
De afzonderlijke EU-landen hebben echter hun eigen maximumsnelheden voor auto-aanhangwagencombinaties.
In Duitsland mag je bijvoorbeeld maximaal 100 km/u rijden met een overeenkomstige gewichtsverhouding tussen de auto en de tenttrailer.
Meer informatie over het 100 km/u-rijbewijs vind je hier.
Dankzij hun lage tarragewicht kunnen onze aanhangers niet alleen worden getrokken door gewone kleine auto’s zoals de VW Polo, maar ook door veel kleine auto’s zoals Smarts en zelfs sommige quads & ATV’s of trikes.
Kijk maar eens naar het F.O1-veld in je kentekenbewijs.
Als hier 400 kg of meer staat, is je voertuig geschikt voor CAMPWERK.
Stoppen en parkeren van tenttrailers op de openbare weg is toegestaan als het niet uitdrukkelijk verboden is volgens de StvO of de borden.
Als parkeerplaatsen zijn aangegeven met een bord “parkeerplaats”, mogen tenttrailers parkeren als dit niet verboden is door aanvullende borden.
Kampeeruitrusting mag in het geparkeerde voertuig worden gebruikt.
Campingachtige activiteiten, zoals het opzetten van een barbecue, worden als ongepast beschouwd en mogen niet plaatsvinden tijdens het parkeren en overnachten.
Onze tenttrailers hebben een basisgewicht van ongeveer 400 kg.
Dit betekent dat je bijna 900 kg kunt laden.
Met de offroadversie heb je zelfs meer dan een ton laadvermogen dankzij het hogere toegestane totaalgewicht.
Praktisch gezien kun je de tenttrailer alleen tot het uiterste belasten door hem volledig te beladen met goudstaven.
Neem in dat geval contact met ons op!
Ons team helpt je graag bij het laden 😉
De disselbelasting geeft het gewicht aan dat op de aanhangerkoppeling van je voertuig drukt.
Voor onze tenttrailers is deze waarde ongeveer 15 kg in lege toestand.
Aanhangerkoppelingen hebben normaal gesproken een toegestane kogeldruk van 85 tot 130 kg.
Je kunt de kogeldruk beïnvloeden door de last zelf.
Als je bijvoorbeeld aan de voorkant meer lading laadt dan aan de achterkant, neemt de kogeldruk toe.
Als je achter meer laadt dan voor, wordt de kogeldruk kleiner.
Vanuit rijoogpunt is een hogere kogeldruk te verkiezen boven een lagere kogeldruk, omdat de trailer in dit geval stabieler is.
Je kunt de kogeldruk meten met een kleine kogeldrukweegschaal, een premium jockey wheel met geïntegreerde weegschaal of “pi maal duim” door te proberen de trailer aan de voorkant van de koppeling op te tillen.
Als het je lukt om hem met veel kracht ook maar een paar centimeter op te tillen, dan is de kogeldruk ofwel minder dan 85 kg of je heet Schwarzenegger (in dat geval zouden we graag je handtekening krijgen).
Je kunt de toegestane kogeldruk vinden in het handboek van je auto of soms zelfs direct in de trekhaak geperst.
Maak je geen zorgen, rijden met een aanhangwagen is leuk!
Onze aanhangwagens zijn zo compact dat je de achteruitkijkspiegel nog kunt gebruiken dankzij de lage hoogte, zodat je over de aanhangwagen naar achteren kunt kijken.
De geringe breedte betekent ook dat je geen verlengde zijspiegels nodig hebt.
En omdat de aanhanger zo kort is, rijdt hij bijna altijd op dezelfde rijstrook als het trekkende voertuig.
Dankzij het speciaal afgestemde chassis lopen onze aanhangers zeer soepel, zelfs bij hoge snelheden.
Afhankelijk van hoe je gemeente het heeft gedaan en of ze meer of minder geld nodig heeft ;-), varieert de jaarlijkse belasting tussen €22-35, afhankelijk van de gemeente.
Een aansprakelijkheidsverzekering kost ongeveer €20-30 per jaar.
De kosten voor een gedeeltelijke of volledige omniumdekking variëren tussen €40-100, afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.
Ja, de aanhangwagen moet om de twee jaar een korte inspectie ondergaan.
Je doet dit best op hetzelfde moment als je trekvoertuig.
We hebben hiervoor een aparte informatiepagina geschreven:
Onze trailerbasis is perfect voor alle soorten transport, bijvoorbeeld voor
– Tuinafval – meubeltransport – doe-het-zelfwinkel – brandhout – verhuizingen – bouwpuin – en nog veel meer…
Hoeveel gewicht je op de verschillende aanhangwagens mag laden, hangt af van het tarragewicht en het maximaal toegestane totaalgewicht van je aanhangwagen.
Je kunt echter gemakkelijk zelf uitrekenen hoeveel je mag laden.
Hiervoor geldt: max.
Maximaal toegestaan totaalgewicht – ledig gewicht = laadvermogen. Onze ongeremde aanhangwagens hebben standaard een maximaal toegestaan totaalgewicht van 750 kg, onze geremde aanhangwagens meer dan 1.300 kg en onze terreinwagens meer dan 1.500 kg.
We kunnen het toegestane brutogewicht verlagen tot elk gewenst gewicht door de lading te verlagen.
Ja, maar natuurlijk.
Sluit alle deuren en ramen en vouw de vouwwagen op.
Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan.
Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens opzetten om te luchten.
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water.
Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze winkel kunt vinden.
Ja, we raden aan om de daktent samen met de daktent te verwijderen om de daktent te demonteren.
Deze worden in één beweging ontgrendeld en de daktent houdt ze perfect op hun plaats voor de volgende montage.
Dit duurt minder dan vijf minuten.
De daktent kan op bijna elk voertuig worden gemonteerd.
Het enige wat je nodig hebt zijn twee dwarsstangen/laaddragers.
De daktent wordt dan eenvoudig met de meegeleverde U-bouten aan de dwarsstangen/laaddragers bevestigd.
Rechtstreeks op een dakrail monteren wordt niet aanbevolen, omdat de afstand tot het dak erg klein is en de U-bouten krassen kunnen veroorzaken.
Daarom heb je zelfs bij dakrails dwarsdragers/laaddragers nodig.
We bieden je graag direct bij aankoop geschikte dragers voor je voertuig aan. Voer gewoon de gegevens van je voertuig in in de configurator voor daktenten.
Voor de meeste voertuigen ligt de dakbelasting tussen 75-100 kg.
Deze specificatie heeft echter betrekking op de belasting wanneer het voertuig in beweging is.
Bij stilstand kan het gewicht op het dak aanzienlijk hoger zijn.
Je kunt je beddengoed in de tent laten liggen als het geen donzen beddengoed is ;).
Bij deze vraag moet je eerst onderscheid maken tussen wat je precies van plan bent.
Wil je gewoon parkeren en vraag je je af of de daktent in de weg staat?
Dan is het antwoord duidelijk: je kunt met een daktent op het dak van je auto overal parkeren waar dat voor normale auto’s is toegestaan.
Als je echter je daktent wilt gebruiken om in te slapen, is het antwoord moeilijker.
Uitrusten in de auto om fit te zijn voor de reis die komen gaat, is toegestaan voor maximaal één nacht.
Het zou dus ook toegestaan moeten zijn om de daktent uit te klappen en erin te slapen.
De situatie is echter anders als je het jezelf gemakkelijk maakt met een tafel en stoel voor je voertuig.
Want dan ben je niet alleen aan het uitrusten, je bent gaan kamperen.
En dat is weer niet toegestaan op openbare parkeerplaatsen.
Tussen haakjes: het opvouwen van een daktent die veel verder reikt dan de voetafdruk van het voertuig kan ook een probleem zijn.
Gefeliciteerd!
Je werd getroffen zoals bijna elke kampeerder in de afgelopen jaren.
Je had een prachtige, zonnige vakantie, alles ging geweldig en dan dit: regen tijdens het afbreken.
Sommige mensen worden op magische wijze aangetrokken door dit fenomeen, anderen pakken zelfs dagen voor het einde van hun vakantie in uit angst, alleen maar om te ontsnappen aan een voorspelde wolk van slecht weer.
CAMPWERK adviseert: blijf koel!
Regen is niet erg!
En als je dat vanaf het begin beseft, loopt alles een stuk soepeler.
Wij van CAMPWERK kunnen je het volgende advies geven:
- Leg altijd een dun regenjack met capuchon in de auto.
Als het tijdens de demontage begint te regenen, is dit snel bij de hand. - Sluit de ramen voordat je de tent opvouwt om vocht buiten te houden.
- Voordat je het matras en beddengoed opvouwt, bedek je het met de bijgeleverde brede nylon beschermhoes om ervoor te zorgen dat er geen vocht in het bed komt.
- Doe het rustig aan en ontspan zodra je thuiskomt.
De tent zal niet weglopen!
We raden aan om de tent uiterlijk op de derde dag op te zetten voor ventilatie. - Voordat de tent wordt opgeborgen, moet hij goed drogen.
Trouwens: Sommige mensen denken dat ze met een caravan of camper in de regen naar huis kunnen rijden zonder zich ergens zorgen over te hoeven maken.
Vraag maar eens aan een ervaren kampeerder wat hij denkt 😉 Beide voertuigen maken meestal gebruik van grote luifels of luifels die, net als de tenttrailer thuis, gedroogd moeten worden.
Steeds weer wordt ons de vraag gesteld: “En wat doen we als het koud wordt?”.
Het antwoord is heel eenvoudig: sinds mensenheugenis verwarmen we onze huizen als het koud wordt.
Om de een of andere reden denken veel mensen dat het nutteloos is om een tent te verwarmen, omdat de warmte onmiddellijk verdwijnt.
In feite bereiken tenten, caravans en campers niet hetzelfde isolatieniveau als huizen.
Als het buiten koud is en er geen verwarming is ingeschakeld, wordt het binnen snel koeler – sneller in een tent dan in een camper.
In werkelijkheid is het echter bijna irrelevant of een camper tien minuten en een tent vijf minuten nodig heeft om af te koelen.
Wat telt is dat het afkoelt zonder te verwarmen.
Daarom hebben we geweldige verwarmingssystemen voor onze tenttrailers in ons assortiment, die de tent zelfs in de sneeuw behaaglijk warm houden.
CAMPWERK gebruikt voornamelijk elektrische en paraffineverwarmingen die ontwikkeld en getest zijn voor gebruik buitenshuis.
Elektrische kachels zijn altijd onze eerste keuze!
Compact, snel op te zetten, verstelbaar en dankzij de vaste stroomtarieven op campings meestal de goedkoopste keuze.
Extra opslagruimte voor een aandrijfeenheid is niet nodig.
Deze kleine kachels zijn ook handig voor thuis, bijvoorbeeld als de tent snel moet drogen.
We raden paraffine- en gaskachels aan als je op reis zelfvoorzienend wilt zijn.
Je kunt paraffine en gas in bijna alle bouwmarkten kopen als je op reis bent.
Wij raden aan: Neem altijd een verwarming mee!
Zelfs in Italië kan het ’s avonds fris zijn en niets is zo goed voor de stemming als een beetje warmte.
Overigens: een bijkomend voordeel van de verwarming is dat het klimaat in de tent ook verbetert tot woonkamertemperatuur.
Ongelooflijk maar waar, zelfs eigenaars van een tenttrailer moeten soms naar het toilet.
😉
De meeste kampeerders maken gebruik van de sanitaire voorzieningen op de camping.
Voor kort nachtelijk gebruik raden we een mobiel campingtoilet aan, de mobiele versie van het vaste toilet in de caravan/camper.
Het toilet is klein, handig en biedt toch een hoog zitcomfort.
Dankzij geavanceerde technologie zijn de toiletten gemakkelijk te legen.
Ze zijn geurvrij dankzij het sanitair concentraat.
Dankzij de geïntegreerde vers- en afvalwatertank kunnen de toiletten in alle buitenruimtes worden gebruikt.
Als locatie raden we onze kleine toilettent aan, die perfect verdwijnt achter de vouwwagen.
Steeds meer campings bieden trouwens privé-sanitair op hun eigen kampeerplaats aan.