Veelgestelde vragen over CAMPWERK
Dit is een verzameling veelgestelde vragen over onze producten. We doen altijd ons best om alle vragen makkelijk te beantwoorden op basis van onze ervaringen. Toch kan er ondanks zorgvuldig onderzoek soms een foutje insluipen. Heb je een vraag die hier niet staat? Heb je een fout gevonden? Of wil je gewoon je mening over iets geven? Stuur ons dan gerust een berichtje – we horen graag van je!
Tenttrailers
Ja, maar natuurlijk. Sluit alle deuren en ramen en vouw de trailertent op. Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan. Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens opzetten om te luchten.
Dit is correct en zorgt ervoor dat de tentvloer niet plotseling in de lucht hangt op een oneffen ondergrond, bijvoorbeeld een weiland.
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water.
Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze webshop kunt vinden.
Voor zulke gevallen hebben we een kleine reparatieset bij elke tent geleverd.
In deze kit vindt u een stuk van elke gebruikte stof.
Met deze stof en wat conventionele tentlijm kunt u de meeste kleine beschadigingen snel zelf repareren.
Ja, de keuken wordt met een speciale beugel in de achterklep van de aanhanger gehangen.
Als je ooit iets langer wilt vervoeren, kun je de keuken in een paar eenvoudige stappen losmaken.
Trouwens: de keuken slaat ook een goed figuur als tuinkeuken als je niet op vakantie bent, in de tuin of op het terras naast de barbecue.
Normaal gesproken niet, vanwege de speciale drukimpregnering is opnieuw impregneren niet nodig. Uitzondering: als de tent is blootgesteld aan speciale milieu-invloeden of in contact is gekomen met chemicaliën zoals schoonmaakmiddelen. Na het reinigen moet u deze plekken behandelen met een impregneerspray.
Belangrijk! Gebruik geen haarlak, deodorantverstuiver of soortgelijke sprays in de tent. De impregnering kan worden aangetast door de chemicaliën die vrijkomen.
We hebben zeer goede ervaringen met gewone schimmelvlekkenverwijderaars.
Je kunt ze vinden in kampeerspeciaalzaken of in onze accessoireshop.
Wij vinden het belangrijk dat onze klanten de best mogelijke nachtrust krijgen.
Daarom bieden we het grootste slaapgedeelte in de kampeerindustrie.
We creëren extra slaapruimtes voor kinderen of gasten met behulp van opklapbedden of luchtmatrassen.
Dit geeft u de mogelijkheid om de leefruimte in uw tent aan te passen.
Als de kinderen bijvoorbeeld oud genoeg zijn om hun eigen grot te hebben of al alleen reizen, kan de ruimte worden gebruikt voor een tafel en stoelen.
Als er nog een vast bed is, zal dit uiteindelijk een verspilling van ruimte zijn en kan het meestal alleen gebruikt worden als opslagruimte.
En onthoud altijd: wat goed genoeg was voor ons toen, kan ook niet slecht zijn voor gasten en kinderen.
Daar zijn verschillende redenen voor.
Onze tenttrailers zijn ontworpen voor maximale stormbestendigheid.
Daarom gebruiken we alleen de stevigste materialen zoals roestvrij staal, staal en een zeer zware en scheurbestendige stof.
Dankzij deze stevige constructie heeft de tent een zeer hoog eigengewicht van 180-230 kg.
Om dit gewicht als een deksel op te tillen, zijn zeer krachtige gasdrukveren met ongeveer 2.500 Newtonmeter nodig.
Dit is genoeg om mensen naar de maan te schieten.
Als zo’n gasveer defect is, kan dat heel gevaarlijk zijn – daarom gebruiken we die niet.
Laten we naar het volgende probleem gaan: om ervoor te zorgen dat deze gasveren genoeg hefboomwerking hebben om het tentplatform omhoog te brengen, moeten ze onder een hoek van maximaal 25 cm in het interieur van de trailer worden gemonteerd.
Technisch haalbaar.
Maar wat gebeurt er dan met de lading?
Aan de achterkant van de achterklep zou er altijd een gasstang in de weg zitten bij het laden en erger nog: de lading, die voornamelijk uit zware dozen bestaat, zou tijdens de reis voortdurend tegen deze gasstangen stoten.
Dit brengt ons terug bij punt één, duurzaamheid en veiligheid.
Dan nu het laatste punt: de toelating.
Als verantwoordelijke fabrikant heeft CAMPWERK de bevestiging van zijn tenten door de TÜV laten goedkeuren.
Goedkeuring voor bevestiging met bewegende delen is momenteel niet mogelijk en daarom niet toegestaan.
Oh God, hoe kan ik leven zonder deksel?
😉 Laten we eens kijken naar het laad- en losgedrag op een normale vakantie: Voordat we op reis gaan, laden we de gesloten tenttrailer van achteren met dozen en duwen deze door naar voren. Zodra we op onze vakantiebestemming aankomen, zetten we eerst de hoofdtent op en kunnen dan de vloerluik onder het bed openen om uit te laden. Voordat we naar huis reizen, kunnen we ook deze vloerluik gebruiken en de tent als laatste inpakken. Het enige probleem is dat je bij thuiskomst misschien in de aanhanger moet kruipen om bij de voorste boxen te komen. Maar ook hier hebben we een tip: haal een “zolderhaak” bij de bouwmarkt. Hiermee kun je eenvoudig in de verzonken greep van de dozen grijpen en ze naar je toe trekken.
Onze tenttrailers zijn net zo individueel als de behoeften van elke kampeerder. Om de juiste tenttrailer voor jou te vinden, kun je bij Campwerk kiezen uit verschillende maten, chassis en uitrustingskenmerken. Het is gewoonweg onmogelijk om alle varianten die we aanbieden in de webshop weer te geven. Configureer je tenttrailer dus gewoon zelf online of neem rechtstreeks contact met ons op! En je bent al een grote stap dichter bij je droomhanger.
Veel van onze klanten waarderen de enorme ruimte die de Family tenttrailer biedt.
Als je maar kort ergens verblijft, zet je gewoon een tafel en stoelen neer in de grote hoofdtent – en doe je het zonder de opbouw.
Als je langer (meer dan drie dagen) op één plek verblijft, geniet je gewoon van het enorme ruimtegevoel in de voortent.
Reis je met z’n tweeën, ben je een toerliefhebber en wil je elke dag ergens anders zijn?
Dan raden we je aan om over te stappen op de Economy versie.
Want als stel heb je de keuze, maar als gezin van vijf niet.
CAMPWERK produceert haar producten op 30 minuten van de Nederlandse grens, een zeer belangrijke markt voor ons.
Dit betekent dat we veel belang hechten aan de windstabiliteit van onze producten.
Dankzij de versterkte Rip-Stop (scheurbestendige naden in de stof) en met 450g /m² zeer zware stof, hebben we een van de meest scheurbestendige materialen op de markt.
Bovendien gebruiken we in plaats van lichtgewicht aluminium, dat zelfs bij lichte wind kan buigen, liever goede oude stalen stokken, die de beste stabiliteit bieden, zelfs bij harde storm.
Met een mogelijk laadvermogen van 900 kg zouden er geen gewichtsproblemen moeten zijn.
Camping
Gefeliciteerd! Je werd getroffen zoals bijna elke kampeerder in de afgelopen jaren. Je had een prachtige, zonnige vakantie, alles ging geweldig en dan dit: regen tijdens het afbreken. Sommige mensen worden op magische wijze aangetrokken door dit fenomeen, anderen pakken zelfs dagen voor het einde van hun vakantie in uit angst, alleen maar om te ontsnappen aan een voorspelde wolk van slecht weer.
CAMPWERK adviseert: blijf koel!
Regen is niet erg! En als je dat vanaf het begin beseft, loopt alles een stuk soepeler. Wij van CAMPWERK kunnen je het volgende advies geven:
- Leg altijd een dun regenjack met capuchon in de auto. Als het tijdens de demontage begint te regenen, is dit snel bij de hand.
- Sluit de ramen voordat je de tent opvouwt om vocht buiten te houden.
- Voordat je het matras en beddengoed opvouwt, bedek je het met de bijgeleverde brede nylon beschermhoes om ervoor te zorgen dat er geen vocht in het bed komt.
- Doe het rustig aan en ontspan zodra je thuiskomt. De tent zal niet weglopen! We raden aan om de tent uiterlijk op de derde dag op te zetten voor ventilatie.
- Voordat de tent wordt opgeborgen, moet hij goed drogen.
Trouwens: Sommige mensen denken dat ze met een caravan of camper in de regen naar huis kunnen rijden zonder zich ergens zorgen over te hoeven maken. 😉 Vraag een ervaren kampeerder wat zij denken Beide voertuigen maken meestal gebruik van grote luifels of luifels die gedroogd moeten worden, net als de tenttrailer thuis.
Ongelooflijk maar waar, zelfs tenttrailers moeten soms naar de wc. 😉
De meeste kampeerders maken gebruik van de sanitaire voorzieningen op de camping. Voor kort nachtelijk gebruik raden we een mobiel campingtoilet aan, de mobiele versie van het vaste toilet in de caravan/camper. Het toilet is klein, handig en biedt toch een hoog zitcomfort. Dankzij geavanceerde technologie zijn de toiletten gemakkelijk te legen. Ze zijn geurvrij dankzij het sanitair concentraat. Dankzij de geïntegreerde vers- en afvalwatertank kunnen de toiletten in alle buitenruimtes worden gebruikt. We raden onze kleine toilettent aan als locatie, die perfect verdwijnt achter de trailertent.
Steeds meer campings bieden trouwens privé-sanitair op hun eigen kampeerplaats aan.
Steeds weer wordt ons de vraag gesteld: “En wat doen we als het koud wordt?”. Het antwoord is heel eenvoudig: sinds mensenheugenis verwarmen we onze huizen als het koud wordt.
Om de een of andere reden denken veel mensen dat het nutteloos is om een tent te verwarmen, omdat de warmte onmiddellijk verdwijnt. In feite bereiken tenten, caravans en campers niet hetzelfde isolatieniveau als huizen. Als het buiten koud is en er geen verwarming is ingeschakeld, wordt het binnen snel koeler – sneller in een tent dan in een camper.
In werkelijkheid is het echter bijna irrelevant of een camper tien minuten en een tent vijf minuten nodig heeft om af te koelen. Wat telt is dat het afkoelt zonder te verwarmen.
Daarom hebben we geweldige verwarmingssystemen voor onze tenttrailers in ons assortiment, die de tent zelfs in de sneeuw gezellig en warm houden. CAMPWERK gebruikt voornamelijk elektrische en paraffineverwarmingen die ontwikkeld en getest zijn voor gebruik buitenshuis.
Elektrische kachels zijn altijd onze eerste keuze!
Compact, snel op te zetten, verstelbaar en dankzij de vaste stroomtarieven op campings meestal de goedkoopste keuze.
Extra opslagruimte voor een aandrijfeenheid is niet nodig.
Deze kleine kachels zijn ook handig voor thuis, bijvoorbeeld als de tent snel moet drogen.
We raden paraffine- en gaskachels aan als je op reis zelfvoorzienend wilt zijn. Je kunt paraffine en gas in bijna alle bouwmarkten kopen als je op reis bent.
Wij raden aan: Neem altijd een verwarming mee!
Zelfs in Italië kan het ’s avonds fris zijn en niets is zo goed voor de stemming als een beetje warmte.
Overigens: een bijkomend voordeel van de verwarming is dat het klimaat in de tent ook verbetert tot woonkamertemperatuur.
Daktent
Ja, maar natuurlijk. Sluit alle deuren en ramen en vouw de trailertent op. Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan. Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens neerzetten om te luchten.
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water. Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze webshop kunt vinden.
Voor de meeste voertuigen ligt de dakbelasting tussen 75-100 kg. Deze specificatie heeft echter betrekking op de belasting wanneer het voertuig in beweging is. Bij stilstand kan het gewicht op het dak aanzienlijk hoger zijn.
Ja, we raden aan om de daktent samen met de daktent te verwijderen om de daktent te demonteren. Deze worden in één beweging ontgrendeld en de daktent houdt ze perfect in positie voor de volgende montage. Dit duurt minder dan vijf minuten.
Je kunt je beddengoed in de tent laten liggen als het geen donzen beddengoed is ;).
De daktent kan op bijna elk voertuig worden gemonteerd. Het enige wat je nodig hebt zijn twee dwarsstangen/laaddragers. De daktent wordt dan eenvoudig met de meegeleverde U-bouten aan de dwarsstangen/laaddragers bevestigd. Rechtstreeks op een dakrail monteren wordt niet aanbevolen, omdat de afstand tot het dak erg klein is en de U-bouten krassen kunnen veroorzaken. Daarom heb je zelfs bij dakrails dwarsdragers/laaddragers nodig.
We bieden je graag direct bij aankoop geschikte dragers voor je voertuig aan. Voer gewoon de gegevens van je voertuig in in de configurator voor daktenten.
Bij deze vraag moet je eerst onderscheid maken tussen wat je precies van plan bent. Wil je gewoon parkeren en vraag je je af of de daktent in de weg staat? Dan is het antwoord duidelijk: je kunt met een daktent op het dak van je auto overal parkeren waar dat voor normale auto’s is toegestaan.
Als je echter je daktent wilt gebruiken om in te slapen, is het antwoord moeilijker. Uitrusten in de auto om fit te zijn voor de reis die komen gaat, is toegestaan voor maximaal één nacht. Het zou dus ook toegestaan moeten zijn om de daktent uit te klappen en je erin uit te strekken. De situatie is echter anders als je het jezelf gemakkelijk maakt met een tafel en stoel voor je voertuig. Want dan ben je niet gewoon aan het uitrusten, je bent aan het kamperen. En dat is weer niet toegestaan op openbare parkeerplaatsen. Tussen haakjes: het opvouwen van een daktent die veel verder reikt dan de voetafdruk van het voertuig kan ook een probleem zijn.
Aanhanger
Afhankelijk van hoe je gemeente het heeft gedaan en of ze meer of minder geld nodig heeft ;-), varieert de jaarlijkse belasting tussen €22-35, afhankelijk van de gemeente.
Een aansprakelijkheidsverzekering kost ongeveer €20-30 per jaar.
De kosten voor een gedeeltelijke of volledige omniumdekking variëren tussen €40-100, afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.
We hebben hiervoor een aparte informatiepagina geschreven:
Onze trailers zijn gebouwd en goedgekeurd in overeenstemming met EU-richtlijnen. Technisch gezien betekent dit dat ze toegelaten zijn voor snelheden tot 130 km/u. De afzonderlijke EU-landen hebben echter hun eigen maximumsnelheden voor auto-aanhangwagencombinaties. In Duitsland mag je bijvoorbeeld maximaal 100 km/u rijden met een overeenkomstige gewichtsverhouding tussen auto en tenttrailer. Meer informatie over het 100 km/u-rijbewijs vind je hier.
De disselbelasting geeft het gewicht aan dat op de aanhangerkoppeling van je voertuig drukt.
Voor onze tenttrailers is deze waarde ongeveer 15 kg in lege toestand. Aanhangerkoppelingen hebben normaal gesproken een toegestane kogeldruk van 85 tot 130 kg.
Je kunt de kogeldruk beïnvloeden door de last zelf. Als je bijvoorbeeld aan de voorkant meer lading laadt dan aan de achterkant, neemt de kogeldruk toe. Als je achter meer laadt dan voor, wordt de kogeldruk kleiner. Vanuit rijoogpunt is een hogere kogeldruk te verkiezen boven een lagere kogeldruk, omdat de trailer in dit geval stabieler is.
Je kunt de kogeldruk meten met een kleine kogeldrukweegschaal, een premium jockey wheel met geïntegreerde weegschaal of “pi maal duim” door te proberen de trailer aan de voorkant van de koppeling op te tillen. Als het je lukt om hem met veel kracht ook maar een paar centimeter op te tillen, dan is de kogeldruk ofwel minder dan 85 kg of je heet Schwarzenegger (in dat geval zouden we graag je handtekening krijgen).
Je kunt de toegestane kogeldruk vinden in het handboek van je auto of soms zelfs direct in de trekhaak geperst.
Onze tenttrailers hebben een basisgewicht van ongeveer 400 kg. Dit betekent dat je bijna 900 kg kunt laden. Met de offroadversie heb je zelfs meer dan een ton laadvermogen dankzij het hogere toegestane totaalgewicht. Praktisch gezien kun je de tenttrailer alleen tot het uiterste belasten door hem volledig te beladen met goudstaven. Neem in dat geval contact met ons op! Ons team helpt je graag bij het laden. 😉
Hoeveel gewicht je op de verschillende aanhangwagens mag laden, hangt af van het tarragewicht en het maximaal toegestane totaalgewicht van je aanhangwagen.
Je kunt echter gemakkelijk zelf uitrekenen hoeveel je mag laden.
Hiervoor geldt: max.
Maximaal toegestaan totaalgewicht – ledig gewicht = laadvermogen. Onze ongeremde aanhangwagens hebben standaard een maximaal toegestaan totaalgewicht van 750 kg, onze geremde aanhangwagens meer dan 1.300 kg en onze terreinwagens meer dan 1.500 kg.
We kunnen het toegestane brutogewicht verlagen tot elk gewenst gewicht door de lading te verlagen.
Dankzij hun lage tarragewicht kunnen onze aanhangers niet alleen worden getrokken door gewone kleine auto’s zoals de VW Polo, maar ook door veel kleine auto’s zoals Smarts en zelfs sommige quads & ATV’s of trikes.
Kijk maar eens naar het F.O1-veld in je kentekenbewijs. Als hier 400 kg of meer staat, is je voertuig geschikt voor CAMPWERK.
Onze trailerbasis is perfect voor alle soorten transport, bijvoorbeeld voor
– Tuinafval
– meubeltransport
– doe-het-zelfwinkel
– brandhout
– verhuizingen
– bouwpuin
– en nog veel meer…
Ja, de aanhangwagen moet om de twee jaar een korte inspectie ondergaan. U kunt dit het beste tegelijk met uw trekkend voertuig doen.
Maak je geen zorgen, rijden met een aanhangwagen is leuk! Onze aanhangwagens zijn zo compact dat je de achteruitkijkspiegel nog kunt gebruiken dankzij de lage hoogte, zodat je over de aanhangwagen naar achteren kunt kijken. De geringe breedte betekent ook dat je geen verlengde zijspiegels nodig hebt. En omdat de aanhangwagen zo kort is, rijdt hij bijna altijd op dezelfde rijstrook als het trekkend voertuig. Dankzij het speciaal afgestemde chassis lopen onze aanhangers zeer soepel, zelfs bij hoge snelheden.
Stoppen en parkeren van tenttrailers op de openbare weg is toegestaan als het niet uitdrukkelijk verboden is volgens de StvO of de borden. Als parkeerplaatsen zijn aangegeven met een bord “Parkeerplaats”, mogen tenttrailers parkeren als dit niet verboden is door aanvullende borden.
Kampeeruitrusting mag in het geparkeerde voertuig worden gebruikt. Campingachtige activiteiten, zoals het opzetten van een barbecue, worden als ongepast beschouwd en mogen niet plaatsvinden tijdens het parkeren en overnachten.
Tenttrailer FAQ
De tent is nat van de regen... Kan ik 'm zo opvouwen?
Ja, maar natuurlijk. Sluit alle deuren en ramen en vouw de trailertent op. Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan. Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens opzetten om te luchten.
De trailertent lijkt iets langer dan nodig?
Dit is correct en zorgt ervoor dat de tentvloer niet plotseling in de lucht hangt op een oneffen ondergrond, bijvoorbeeld een weiland.
Is de keuken afneembaar?
Ja, de keuken wordt met een speciale beugel in de achterklep van de aanhanger gehangen.
Als je ooit iets langer wilt vervoeren, kun je de keuken in een paar eenvoudige stappen losmaken.
Trouwens: de keuken slaat ook een goed figuur als tuinkeuken als je niet op vakantie bent, in de tuin of op het terras naast de barbecue.
Waarom heeft de Campwerk tenttrailer alleen een vast bed?
Wij vinden het belangrijk dat onze klanten de best mogelijke nachtrust krijgen.
Daarom bieden we het grootste slaapgedeelte in de kampeerindustrie.
We creëren extra slaapruimtes voor kinderen of gasten met behulp van opklapbedden of luchtmatrassen.
Dit geeft u de mogelijkheid om de leefruimte in uw tent aan te passen.
Als de kinderen bijvoorbeeld oud genoeg zijn om hun eigen grot te hebben of al alleen reizen, kan de ruimte worden gebruikt voor een tafel en stoelen.
Als er nog een vast bed is, zal dit uiteindelijk een verspilling van ruimte zijn en kan het meestal alleen gebruikt worden als opslagruimte.
En onthoud altijd: wat goed genoeg was voor ons toen, kan ook niet slecht zijn voor gasten en kinderen.
Ik heb een scheur in mijn tent, wat moet ik doen?
Hiervoor hebben we bij elke tent een klein reparatiesetje gedaan. In dit setje vind je een stukje van elke gebruikte stof. Met deze stof en wat gewone tentlijm kun je de meeste kleine beschadigingen zelf snel repareren.
Zijn de tenten ook windbestendig?
CAMPWERK maakt z’n spullen 30 minuten van de Nederlandse grens, een belangrijke markt voor ons. Dat betekent dat we heel veel aandacht besteden aan hoe windbestendig onze producten zijn. Dankzij het Rip-Stop versterkte (scheurbestendige naden in de stof) en met 450g/m² heel zware weefsel, hebben we een van de sterkste materialen op de markt. We gebruiken ook liever goed oud staal in plaats van licht aluminium, dat al bij een beetje wind kan verbuigen. Dat geeft de beste stabiliteit, zelfs bij harde storm. Met een mogelijke belading van 900 kg zou je geen gewichtsproblemen moeten hebben.
We zijn met z'n tweeën, is de Family te groot voor ons?
Veel van onze klanten zijn dol op de enorme ruimte in de Family vouwwagen. Als je ergens maar kort staat, zet gewoon tafel en stoelen in de grote hoofdtent – dan hoef je de voortent niet op te zetten. Ben je langer (meer dan drie dagen) op één plek, geniet dan van de gigantische ruimte van de voortent. Zijn jullie met z’n tweeën, houden jullie van touren en willen jullie het liefst elke dag ergens anders staan? Dan raden we je aan om voor de Economy-versie te gaan. Want met z’n tweeën heb je de keus, als gezin van vijf niet.
Schimmelvlekken op de tent, wat moet ik doen?
We hebben zeer goede ervaringen met gewone schimmelvlekkenverwijderaars.
Je kunt ze vinden in kampeerspeciaalzaken of in onze accessoireshop.
Waarom kan ik het tentplatform niet opvouwen als een deksel?
Daar zijn verschillende redenen voor.
Onze vouwwagens zijn ontworpen om maximaal stormbestendig te zijn. Daarom gebruiken we alleen de stevigste materialen zoals roestvrij staal, staal en een heel zware en scheurbestendige stof. Door deze massieve constructie weegt de tent behoorlijk wat, zo’n 180-230 kg.
Om dit gewicht als een deksel op te tillen, heb je supersterke gasveren nodig van ongeveer 2.500 newtonmeter. Daar kun je mensen mee naar de maan schieten. Als zo’n gasveer kapot gaat, kan het heel gevaarlijk worden – daarom gebruiken we ze niet.
Dan het volgende probleem: Om deze gasveren genoeg hefboomwerking te geven om het tentplatform op te tillen, moeten ze tot 25 cm schuin in de aanhanger gemonteerd worden. Technisch ook te doen. Maar wat gebeurt er dan met de lading? Achter bij de klep zit dan altijd een gasveer in de weg bij het inladen en erger nog: De lading, die grotendeels uit zware kisten bestaat, knalt tijdens het rijden steeds tegen deze gasveren. Dan zijn we weer terug bij punt één, duurzaamheid en veiligheid.
Dan het laatste punt: De goedkeuring. CAMPWERK heeft als verantwoordelijke fabrikant de bevestiging van zijn tenten laten certificeren door de aanhanger-TÜV. Een goedkeuring voor een bevestiging met bewegende delen is momenteel niet mogelijk en dus niet toegestaan.
Oh God, hoe kan ik leven zonder deksel?
Heel simpel 😉 Laten we eens kijken naar het in- en uitladen bij een normale vakantie: Voor vertrek laden we de gesloten vouwwagen van achteren met kisten en schuiven die naar voren. Zodra we op de vakantiebestemming zijn, zetten we eerst de hoofdtent op en kunnen we het luik onder het bed openen om uit te laden. Voor de terugreis kunnen we dit luik ook gebruiken en de tent als laatste inpakken. Alleen als je thuis bent aangekomen, moet je in het ergste geval één keer in de aanhanger kruipen om bij de voorste kisten te komen.
Maar ook hier hebben we een tip: Haal in de bouwmarkt een ‘zolderhaak’. Hiermee kun je makkelijk in de handgreep van de kisten grijpen en ze naar je toe trekken.
Hoe kan de tent worden schoongemaakt?
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water.
Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze webshop kunt vinden.
Moet ik de tent opnieuw impregneren?
Normaal gesproken niet, door de speciale drukimpregnering is het niet nodig om opnieuw te impregneren. Uitzondering: als de tent is blootgesteld aan speciale omgevingsinvloeden of in contact is gekomen met chemicaliën, zoals bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen. Op die plekken kun je na het schoonmaken even bijwerken met een impregneerspray.
Belangrijk! Gebruik geen haarspray, deospray of soortgelijke sprays in de tent. De impregnering kan beïnvloed worden door de vrijgekomen chemicaliën.
Waarom kan ik jullie tenttrailers niet gewoon "kant-en-klaar" in de webshop kopen?
Onze tenttrailers zijn net zo individueel als de behoeften van elke kampeerder. Om de juiste tenttrailer voor jou te vinden, kun je bij Campwerk kiezen uit verschillende maten, chassis en uitrustingskenmerken. Het is gewoonweg onmogelijk om alle varianten die we aanbieden in de webshop weer te geven. Configureer je tenttrailer dus gewoon zelf online of neem rechtstreeks contact met ons op! En je bent al een grote stap dichter bij je droomhanger.
Trailer FAQ
Hoe snel kan ik rijden met een Campwerk tenttrailer?
Onze aanhangers zijn gebouwd en goedgekeurd volgens EU-richtlijnen. Technisch gezien betekent dit dat ze zijn goedgekeurd tot 130 km/u. Maar in de verschillende EU-landen gelden eigen maximumsnelheden voor auto-aanhanger combinaties. Zo kun je in Duitsland maximaal 100 km/u rijden, afhankelijk van de gewichtsverhouding tussen auto en vouwwagen. Meer informatie over de 100 km/u goedkeuring vind je hier.
Ik heb een kleine auto, mag ik de aanhanger trekken?
Dankzij hun lage tarragewicht kunnen onze aanhangers niet alleen worden getrokken door gewone kleine auto’s zoals de VW Polo, maar ook door veel kleine auto’s zoals Smarts en zelfs sommige quads & ATV’s of trikes.
Kijk maar eens naar het F.O1-veld in je kentekenbewijs.
Als hier 400 kg of meer staat, is je voertuig geschikt voor CAMPWERK.
Waar kan ik de aanhanger thuis parkeren?
Het stallen en parkeren van tentaanhangers is toegestaan op de openbare weg waar het niet expliciet verboden is volgens de verkeersregels of bijbehorende borden. Als parkeerplaatsen zijn aangegeven met het bord ‘Parkeerplaats’, mogen tentaanhangers daar parkeren, tenzij dit verboden is door extra borden.
Kampeeruitrusting mag in het geparkeerde voertuig worden gebruikt.
Campingachtige activiteiten, zoals het opzetten van een barbecue, worden als ongepast beschouwd en mogen niet plaatsvinden tijdens het parkeren en overnachten.
Hoeveel gewicht mag ik trekken met de geremde tenttrailer?
Onze tentaanhangers hebben een basisgewicht van ongeveer 400 kg. Dat betekent dat je bijna 900 kg kunt bijladen. Bij de offroad-variant heb je dankzij het hogere toegestane totaalgewicht zelfs meer dan een ton laadvermogen vrij. In de praktijk kun je de tentaanhanger alleen aan z’n grenzen brengen door ‘m vol te laden met goudstaven. In dat geval vragen we je om contact met ons op te nemen! Ons team helpt je graag met laden 😉
Hoe zit het met de kogeldruk?
De disselbelasting geeft het gewicht aan dat op de aanhangerkoppeling van je voertuig drukt.
Bij onze tentaanhangers ligt deze waarde in lege toestand rond de 15 kg. Normaal gesproken hebben trekhaken een toegestane kogeldruk van 85 tot 130 kg.
Je kunt de kogeldruk beïnvloeden door de last zelf. Als je bijvoorbeeld aan de voorkant meer lading laadt dan aan de achterkant, neemt de kogeldruk toe. Als je achter meer laadt dan voor, wordt de kogeldruk kleiner. Vanuit rijoogpunt is een hogere kogeldruk te verkiezen boven een lagere kogeldruk, omdat de trailer in dit geval stabieler is.
Je kunt de kogeldruk meten met een kleine kogeldrukweegschaal, een premium jockey wheel met geïntegreerde weegschaal of “pi maal duim” door te proberen de trailer aan de voorkant van de koppeling op te tillen. Als het je lukt om hem met veel kracht ook maar een paar centimeter op te tillen, dan is de kogeldruk ofwel minder dan 85 kg of je heet Schwarzenegger (in dat geval zouden we graag je handtekening krijgen).
Je kunt de toegestane kogeldruk vinden in het handboek van je auto of soms zelfs direct in de trekhaak geperst.
Oh God, ik heb nog nooit met een trailer gereden!!!
Geen zorgen, rijden met een aanhanger is leuk! Onze aanhangers zijn zo compact dat je door de lage hoogte nog steeds de achteruitkijkspiegel kunt gebruiken en dus over de aanhanger heen kunt kijken. Vanwege de geringe breedte heb je ook geen verlengde zijspiegels nodig. En omdat de aanhanger zo kort is, rijdt hij bijna altijd in hetzelfde spoor als het trekkende voertuig. Dankzij het speciaal afgestelde onderstel zijn onze aanhangers ook bij hogere snelheden zeer stabiel.
Belastingen en verzekering, wat gaat het me kosten?
Afhankelijk van hoe je gemeente het heeft gedaan en of ze meer of minder geld nodig heeft ;-), varieert de jaarlijkse belasting tussen €22-35, afhankelijk van de gemeente.
Een aansprakelijkheidsverzekering kost ongeveer €20-30 per jaar.
De kosten voor een gedeeltelijke of volledige omniumdekking variëren tussen €40-100, afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.
Moet ik de trailer naar de APK brengen?
Ja, de aanhangwagen moet om de twee jaar een korte inspectie ondergaan. U kunt dit het beste tegelijk met uw trekkend voertuig doen.
Heb ik een rijbewijs nodig voor aanhangwagens?
We hebben hiervoor een aparte informatiepagina geschreven:
Kan ik de aanhanger ook gebruiken als ik niet op vakantie ben?
Onze trailerbasis is perfect voor alle soorten transport, bijvoorbeeld voor
– Tuinafval – meubeltransport – doe-het-zelfwinkel – brandhout – verhuizingen – bouwpuin – en nog veel meer…
Hoeveel laadvermogen heb ik op mijn trailer?
Hoeveel gewicht je bij de verschillende aanhangers mag bijladen, hangt af van het eigengewicht en het maximaal toegestane totaalgewicht van je aanhanger. Je kunt echter heel gemakkelijk zelf uitrekenen hoeveel je mag bijladen. De regel is: max. toegestaan totaalgewicht – leeggewicht = laadvermogen.
Onze ongeremde aanhangers hebben standaard een maximaal toegestaan totaalgewicht van 750 kg, onze geremde aanhangers 1.300 kg en onze offroaders 1.500 kg. Het toegestane totaalgewicht kan door ons door een downgrade naar elk gewenst gewicht worden verlaagd.
Daktent FAQ
De tent is nat van de regen. Kan ik 'm opvouwen?
Ja, maar natuurlijk. Sluit alle deuren en ramen en vouw de trailertent op. Je kunt de tent een paar dagen vochtig ingepakt laten staan. Maar uiterlijk op de derde dag moet je hem ergens neerzetten om te luchten.
Hoe kan de tent worden schoongemaakt?
Normaal gesproken rolt het vuil er rijkelijk af bij contact met water.
Als dit niet voldoende is, raden we onze tentreiniger aan, die u in onze webshop kunt vinden.
Kan ik de daktent snel van het voertuig verwijderen?
Ja, we raden aan om bij het demonteren van de daktent de dragers (waaraan de daktent is bevestigd) samen met de daktent te verwijderen. Deze zijn met één handgreep ontgrendeld en de daktent houdt ze perfect in positie voor de volgende montage. Het kost minder dan vijf minuten.
Past de daktent op mijn auto en wat heb ik nodig om hem te monteren?
De daktent kan op bijna elk voertuig gemonteerd worden. Je hebt alleen twee dwarsbalken/lastdragers nodig. De daktent wordt dan eenvoudig met de meegeleverde U-bouten aan de dwarsbalken/lastdragers bevestigd. Montage DIRECT op een dakreling wordt niet aanbevolen, omdat de afstand tot het dak zeer klein is en de U-bouten krassen kunnen veroorzaken. Je hebt dus ook bij een dakreling dwarsbalken/lastdragers nodig.
We bieden je graag direct bij aankoop geschikte dragers voor je voertuig aan. Voer gewoon de gegevens van je voertuig in in de configurator voor daktenten.
Hoe zit het met de dakbelasting?
Bij de meeste voertuigen ligt de daklast tussen de 75-100 kg. Deze specificatie heeft echter betrekking op de belasting tijdens het rijden. Als het voertuig stilstaat, mag het gewicht dat op het dak drukt aanzienlijk hoger zijn.
Kan ik mijn beddengoed in de tent laten liggen?
Je kunt je beddengoed in de tent laten liggen als het geen donzen beddengoed is ;).
Waar kan ik mijn daktent opzetten?
Bij deze vraag is het eerst belangrijk om te onderscheiden wat je precies van plan bent. Wil je je auto alleen parkeren en vraag je je af of de daktent stoort? Dan is het antwoord duidelijk: Je kunt met een daktent op je autodak overal parkeren waar het ook voor normale auto’s is toegestaan.
Als je echter je daktent wilt gebruiken om in te slapen, is het antwoord moeilijker.
Uitrusten in de auto om fit te zijn voor de reis die komen gaat, is toegestaan voor maximaal één nacht.
Het zou dus ook toegestaan moeten zijn om de daktent uit te klappen en je erin uit te strekken.
De situatie is echter anders als je het jezelf gemakkelijk maakt met een tafel en stoel voor je voertuig.
Want dan ben je niet gewoon aan het uitrusten, je bent aan het kamperen.
En dat is weer niet toegestaan op openbare parkeerplaatsen.
Tussen haakjes: het opvouwen van een daktent die veel verder reikt dan de voetafdruk van het voertuig kan ook een probleem zijn.
Camping FAQ
Demontage in de regen
Gefeliciteerd! Het is je overkomen, net als bijna elke camper de laatste jaren. Je had een prachtige, zonnige vakantie, alles ging geweldig en toen gebeurde het: regen tijdens het afbreken. Sommigen trekken dit fenomeen magisch aan, anderen breken zelfs dagen voor het einde van de vakantie op, alleen om aan een voorspelde slechtweerswolk te ontsnappen.
CAMPWERK adviseert: blijf koel!
Regen is niks ergs! En als je je daar vanaf het begin bewust van bent, gaat alles veel relaxter. Wij van CAMPWERK kunnen je de volgende adviezen meegeven:
- Leg altijd een dun regenjasje met capuchon in de auto. Mocht het beginnen te regenen tijdens het afbreken, dan heb je die snel bij de hand.
- Sluit de ramen voordat je de tent opvouwt om vocht buiten te houden.
- Voordat je het matras en beddengoed opvouwt, bedek je het met de bijgeleverde brede nylon beschermhoes om ervoor te zorgen dat er geen vocht in het bed komt.
- Zodra je thuis bent aangekomen, eerst even rustig ontspannen. De tent loopt niet weg! We raden aan om de tent uiterlijk op de derde dag op te zetten om te luchten.
- Voordat de tent wordt opgeborgen, moet hij goed drogen.
Trouwens: sommigen denken dat ze met een caravan of camper bij regen zonder werk naar huis kunnen rijden en zich nergens meer zorgen over hoeven te maken. Vraag maar eens aan een ervaren camper wat die daarvan vindt 😉 Beide voertuigen gebruiken meestal grote voortenten of luifels, die net als de tentaanhanger thuis ook gedroogd moeten worden.
Verwarming
We krijgen steeds weer de vraag: ‘En wat doen we als het koud wordt?’. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: Sinds mensenheugenis stoken we als het koud wordt.
Om de een of andere reden denken veel mensen dat een verwarming in een tent geen zin heeft, omdat de warmte meteen weer verdwijnt. Inderdaad: tenten, caravans en campers bereiken niet dezelfde isolatiewaarde als huizen. Als het buiten koud is en er geen verwarming aan staat, wordt het binnen ook snel koeler – in een tent sneller dan in een camper.
In werkelijkheid maakt het bijna niks uit of een camper tien minuten en een tent vijf minuten nodig heeft om af te koelen. Wat telt: zonder verwarming koelt het af.
Daarom hebben we toffe verwarmingssystemen voor onze vouwwagens in het programma, die zelfs bij sneeuw de tent lekker warm houden. CAMPWERK zet hierbij vooral in op elektrische en petroleum kachels, die speciaal voor gebruik buiten zijn ontwikkeld en getest.
Elektrische kachels zijn altijd onze eerste keuze!
Compact, snel opgezet, regelbaar en dankzij de stroomforfaits op campings meestal ook de goedkoopste keuze. Extra opslagruimte voor brandstof is niet nodig. Bovendien helpen deze kleine kacheltjes ook thuis, bijvoorbeeld als de tent snel moet drogen.
We raden paraffine- en gaskachels aan als je op reis zelfvoorzienend wilt zijn. Je kunt paraffine en gas in bijna alle bouwmarkten kopen als je op reis bent.
Wij raden aan: Neem altijd een verwarming mee!
Zelfs in Italië kan het ’s avonds fris zijn en niets is zo goed voor de stemming als een beetje warmte.
Overigens: een bijkomend voordeel van de verwarming is dat het klimaat in de tent ook verbetert tot woonkamertemperatuur.
Hoe zit het met het toilet?
Ongelofelijk maar waar, ook vouwwagenbezitters moeten soms naar de plee. 😉
De meeste kampeerders maken gebruik van de sanitaire voorzieningen op de camping.
Voor kort nachtelijk gebruik raden we een mobiel campingtoilet aan, de mobiele versie van het vaste toilet in de caravan/camper.
Het toilet is klein, handig en biedt toch een hoog zitcomfort.
Dankzij geavanceerde technologie zijn de toiletten gemakkelijk te legen.
Ze zijn geurvrij dankzij het sanitair concentraat.
Dankzij de geïntegreerde vers- en afvalwatertank kunnen de toiletten in alle buitenruimtes worden gebruikt.
We raden onze kleine toilettent aan als locatie, die perfect verdwijnt achter de trailertent.
Steeds meer campings bieden trouwens privé-sanitair op hun eigen kampeerplaats aan.