De twee Belgen Adriaan en Isabelle reisden 769 dagen met een daktentavontuur.
Je kunt hier lezen over hun favoriete ervaringen en hun tips en trucs voor het leven als nomaden met daktenten – in de kou en in de hitte.
Want voor een daktenttocht als deze is meer nodig dan alleen de juiste tent, de juiste uitrusting en een goede route.
Het kost vooral tijd en een beetje reiservaring.
In dit interview vertellen Adriaan en Isabelle wat ze hebben meegemaakt tijdens hun lange reis, hoe ze de route hebben gepland en wat belangrijk kan zijn voor je volgende reis.
Camping Ratgeber:
Rondreis met tent op het dak: Route door Zuid-Amerika, de VS en Canada
CAMPWERK: Hoe lang reis je al met onze Adventure daktent?
Adriaan & Isabelle: We zijn in 2018 vertrokken en hebben toen anderhalf jaar door Zuid-Amerika gereisd.
Toen moesten we onze reis in 2019 onderbreken.
We konden bijna twee jaar niet verder reizen vanwege de pandemie.
Toen zijn we teruggegaan naar Amerika, maar dan naar het noorden.
Welke landen heb je bezocht tijdens je reis door Zuid-Amerika?
Bijna alle landen op het hele continent.
Alleen de twee Guyana’s (d.w.z. Guyana en Frans-Guyana in het noorden van Zuid-Amerika), Suriname en Venezuela hebben we niet bezocht.
We hebben ook Costa Rica overgeslagen en zijn per boot van Colombia naar Mexico gereisd.
Hoe ging de reis verder in Noord-Amerika?
Van Mexico reisden we naar Californië en verder en verder langs de westkust, helemaal tot Anchorage/Alaska.
Van daaruit reisden we verder naar het zuidoosten.
De exacte route hebben we vastgelegd in onze reisblog .
Prachtige ervaringen en onverwachte uitdagingen in Amerika
Waarom reist u het liefst in een daktent?
Het is de vrijheid die alles verandert en die je alleen kunt ervaren met een daktent op het dak van een auto.
Onze 4×4 Toyota maakte het ook mogelijk om op plekken te komen waar we helemaal alleen waren.
Dat kan niet alleen met een camper.
En dat is wat kamperen op een dak anders maakt dan alle andere soorten reizen: Er zijn bijna geen grenzen.
Tips voor nomaden met daktenten en hun volgende reis
Hoe heeft de daktent zo’n lange reis overleefd?
De tent heeft zich goed gehouden!
Natuurlijk zijn er wel eens slijtagedelen geweest die een beetje geleden hebben, maar we zijn dol op de Adventure daktent.
Zo goed zelfs dat we nu de nieuwe generatie van de Adventure hebben gekocht voor onze volgende reizen.
Onze oude tent heeft de reis niet ongeschonden overleefd.
Maar de tent werd uiteindelijk vernietigd op de terugreis per schip naar Europa.
Dat was triest!
Wat gebeurde er op het schip?
We weten het niet precies, maar toen we de auto en daktent gingen ophalen in Southampton, realiseerden we ons dat het vloerpaneel en het zeil kapot waren.
Het leek alsof iemand de auto en daktent met hoge snelheid onder een afdak had gemanoeuvreerd.
Dat was het einde van onze trouwe metgezel.
Over slijtage gesproken: Welke tips heb je voor reizigers die lang onderweg zijn?
Of het nu gaat om een auto of een daktent: woestijnstof, hitte en UV-straling eisen uiteindelijk hun tol op zelfs het meest hoogwaardige materiaal.
Zo ook de ritssluitingen die op een gegeven moment niet meer door het fijne stof wilden en alleen nog maar heel voorzichtig open en dicht konden.
Het PVC-raam werd op een gegeven moment ook “blind” en moesten we vervangen.
Ik maakte me ook altijd zorgen over wat we zouden doen als we ooit een van de raamroedes kwijt zouden raken.
Mijn tip is daarom dat je altijd een pakje met de belangrijkste reserveonderdelen bij je moet hebben.
Je hebt door alle klimaatzones gereisd. Hoe ben je omgegaan met de hitte en de kou?
Ja, we reisden door de koude en winderige woestijnen van Patagonië, waren op 4.750 meter boven zeeniveau in het tropische maar koude Bolivia, op het strand in Brazilië, in de regenwouden van het Amazonegebied en in de zinderende hitte van Cartagena: We hebben het allemaal gezien. En toen reisden we naar Mexico en het koele Alaska.
Isabelle slaapt slecht als het ’s nachts boven de 28°C blijft. In de tropen blijven alleen de muskietennetten dicht, dus het kleinste briesje kan je afkoelen. Als er geen wind was, gebruikten we een ventilator. Ik kan altijd slapen, maar in koude gebieden (onder 5°C) heb ik moeite om ’s ochtends uit de warme tent te komen om ontbijt te maken. Als het 0°C of kouder was, gingen we eerst rijden en daarna ontbijten. In koude gebieden zijn de binnentent en de ventilatiematten in de Adventure erg belangrijk. Ze maken echt een groot verschil!
Tot slot, wat kun je zeggen over je langste reis tot nu toe?
Vrijheid is verslavend! (lachend)