Wit zout zover het oog reikt in de Salar de Uyuni, het grootste zoutmeer ter wereld in Bolivia.

Met de daktent in Amerika: “Vrijheid is verslavend”

De twee Belgen Adriaan en Isabelle reisden 769 dagen met een daktentavontuur.
Je kunt hier lezen over hun favoriete ervaringen en hun tips en trucs voor het leven als nomaden met daktenten – in de kou en in de hitte.

Want voor een daktenttocht als deze is meer nodig dan alleen de juiste tent, de juiste uitrusting en een goede route.
Het kost vooral tijd en een beetje reiservaring.
In dit interview vertellen Adriaan en Isabelle wat ze hebben meegemaakt tijdens hun lange reis, hoe ze de route hebben gepland en wat belangrijk kan zijn voor je volgende reis.

CAMPWERK: Hoe lang reis je al met onze Adventure daktent?

Adriaan & Isabelle: We zijn in 2018 vertrokken en hebben toen anderhalf jaar door Zuid-Amerika gereisd.
Toen moesten we onze reis in 2019 onderbreken.
We konden bijna twee jaar niet verder reizen vanwege de pandemie.
Toen zijn we teruggegaan naar Amerika, maar dan naar het noorden.

Welke landen heb je bezocht tijdens je reis door Zuid-Amerika?

Bijna alle landen op het hele continent.
Alleen de twee Guyana’s (d.w.z. Guyana en Frans-Guyana in het noorden van Zuid-Amerika), Suriname en Venezuela hebben we niet bezocht.
We hebben ook Costa Rica overgeslagen en zijn per boot van Colombia naar Mexico gereisd.

Hoe ging de reis verder in Noord-Amerika?

Van Mexico reisden we naar Californië en verder en verder langs de westkust, helemaal tot Anchorage/Alaska.
Van daaruit reisden we verder naar het zuidoosten.
De exacte route hebben we vastgelegd in onze reisblog .

Je ruwe bestemming voor Noord-Amerika was Alaska, daar bracht je route je naartoe. Maar hoe had je je route door Zuid-Amerika gepland? We hadden geen plan. En dat was het mooie ervan! Ik heb in onze reisblog ook opgesomd waar we in Zuid-Amerika terecht zijn gekomen. Natuurlijk heb je tijd nodig om op deze manier te reizen. Maar voor ons is het de beste manier om te reizen. In totaal hebben we ongeveer 75.000 kilometer afgelegd in Zuid- en Noord-Amerika, door 14 landen gereisd en op 267 campings en 264 wilde campings geslapen. Over het algemeen kun je zeggen dat plaatsen die door veel mensen worden bezocht – de plaatsen die te vinden zijn op Trip Advisor en in reisgidsen – voor ons niet de juiste zijn. En alleen als je jezelf laat drijven en nieuwe paden uitprobeert, zul je zulke bijzondere ontmoetingen en ervaringen hebben als wij in Ecuador.
Wat voor bijzondere ontmoeting was dat in Ecuador? We reden over een onverharde weg in onze Toyota op zoek naar een plek om te overnachten. We reden per ongeluk het erf van een huis op. We wilden ons verontschuldigen en verder rijden, maar toen nodigde de familie, cacaoboeren, ons uit en vroegen of we wilden blijven. s Avonds kookte onze gastheer verse cacao voor ons en uit dankbaarheid gingen we de volgende dag naar de kerk. Wij gingen niet naar de kerk, maar ook wij zijn erg dankbaar voor deze ontmoeting en de herinnering eraan.

Prachtige ervaringen en onverwachte uitdagingen in Amerika

Die Abendsonne taucht den Grand Canyon in rotes Licht. Mit Blick auf ein Naturwunder einschlafen: Das geht (fast) nur im Dachzelt.
De avondzon baadt de Grand Canyon in rood licht. In slaap vallen met uitzicht op een natuurwonder: dat kan (bijna) alleen in een daktent.

Waarom reist u het liefst in een daktent?

Het is de vrijheid die alles verandert en die je alleen kunt ervaren met een daktent op het dak van een auto.
Onze 4×4 Toyota maakte het ook mogelijk om op plekken te komen waar we helemaal alleen waren.
Dat kan niet alleen met een camper.
En dat is wat kamperen op een dak anders maakt dan alle andere soorten reizen: Er zijn bijna geen grenzen.

Waar heb je dit gevoel van vrijheid het meest ervaren? De mooiste nacht in de daktent was waarschijnlijk die aan de noordkant van de Grand Canyon – precies de andere kant van de belangrijkste toeristische bestemming. We sliepen daar in onze daktent met uitzicht op het natuurwonder nadat de ondergaande zon de canyon in de mooiste kleuren had gebaad. Het was ongelooflijk!
Maar de dingen liepen niet altijd van een leien dakje, hè? In de VS parkeren veel mensen hun camper bij supermarkten als ze op reis zijn. Dat is heel gewoon en we hadden een keer geen andere keuze en moesten voor een Walmart slapen. Maar dat is niet echt fijn met een daktent. Ook omdat we geen toilet in de tent hebben. Het is ook belangrijk om te weten dat in Noord-Amerika kamperen soms alleen is toegestaan op sommige campings als je zelfvoorzienend bent. Daar moet je op letten. (Opmerking: “zelfvoorzienend” betekent dat een camper minstens drie dagen zelfvoorzienend is, d.w.z. dat hij ook een toilet en een afvalwatertank heeft).

Tips voor nomaden met daktenten en hun volgende reis

Hoe heeft de daktent zo’n lange reis overleefd?

De tent heeft zich goed gehouden!
Natuurlijk zijn er wel eens slijtagedelen geweest die een beetje geleden hebben, maar we zijn dol op de Adventure daktent.
Zo goed zelfs dat we nu de nieuwe generatie van de Adventure hebben gekocht voor onze volgende reizen.

Onze oude tent heeft de reis niet ongeschonden overleefd.
Maar de tent werd uiteindelijk vernietigd op de terugreis per schip naar Europa.
Dat was triest!

Wat gebeurde er op het schip?

We weten het niet precies, maar toen we de auto en daktent gingen ophalen in Southampton, realiseerden we ons dat het vloerpaneel en het zeil kapot waren.
Het leek alsof iemand de auto en daktent met hoge snelheid onder een afdak had gemanoeuvreerd.
Dat was het einde van onze trouwe metgezel.

Over slijtage gesproken: Welke tips heb je voor reizigers die lang onderweg zijn?

Of het nu gaat om een auto of een daktent: woestijnstof, hitte en UV-straling eisen uiteindelijk hun tol op zelfs het meest hoogwaardige materiaal.
Zo ook de ritssluitingen die op een gegeven moment niet meer door het fijne stof wilden en alleen nog maar heel voorzichtig open en dicht konden.
Het PVC-raam werd op een gegeven moment ook “blind” en moesten we vervangen.
Ik maakte me ook altijd zorgen over wat we zouden doen als we ooit een van de raamroedes kwijt zouden raken.
Mijn tip is daarom dat je altijd een pakje met de belangrijkste reserveonderdelen bij je moet hebben.

Auf 4000 Metern kann es ganz schön kalt werden: Isabelle genießt die Weite in Peru bei minus 10 Grad trotzdem.
Het kan behoorlijk koud worden op 4000 meter: Isabelle geniet nog steeds van de uitgestrektheid van Peru bij min 10 graden.

Je hebt door alle klimaatzones gereisd. Hoe ben je omgegaan met de hitte en de kou?

  Ja, we reisden door de koude en winderige woestijnen van Patagonië, waren op 4.750 meter boven zeeniveau in het tropische maar koude Bolivia, op het strand in Brazilië, in de regenwouden van het Amazonegebied en in de zinderende hitte van Cartagena: We hebben het allemaal gezien. En toen reisden we naar Mexico en het koele Alaska.

Isabelle slaapt slecht als het ’s nachts boven de 28°C blijft.   In de tropen blijven alleen de muskietennetten dicht, dus het kleinste briesje kan je afkoelen. Als er geen wind was, gebruikten we een ventilator. Ik kan altijd slapen, maar in koude gebieden (onder 5°C) heb ik moeite om ’s ochtends uit de warme tent te komen om ontbijt te maken. Als het 0°C of kouder was, gingen we eerst rijden en daarna ontbijten. In koude gebieden zijn de binnentent en de ventilatiematten in de Adventure erg belangrijk. Ze maken echt een groot verschil!

Tot slot, wat kun je zeggen over je langste reis tot nu toe?

Vrijheid is verslavend! (lachend)

Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.