Wanneer je beslist welke daktent geschikt is voor jou en je auto, is er één cruciale factor waarmee je rekening moet houden: De dakbelasting.
De dakbelasting is het gewicht van alle voorwerpen die op het dak van je voertuig kunnen worden bevestigd.
Dit kan bijvoorbeeld een dakdrager, een fiets, een kajak of een daktent zijn.
De dakbelasting mag in geen geval worden overschreden!
Voordat je een daktent koopt, moet je dus zeker de toegestane dakbelasting voor je auto controleren.
De details vind je in de handleiding van je voertuig.
Camping Ratgeber:
Dakbelasting: bereken het maximale gewicht correct
Zodra u de maximale dakbelasting van uw auto weet, moet u dit afstemmen op het gewicht van de gewenste daktent plus de benodigde dakdragers.
Dit komt omdat niet alleen de daktent, maar ook de dakdragers hun eigen gewicht hebben, dat moet worden meegerekend in de dakbelasting: Een daktent weegt tussen de 50 en 80 kg, afhankelijk van de grootte.
Dakdragers kunnen worden berekend met een gewicht van ongeveer 3-6 kg.
Als je de mogelijkheid hebt om andere uitrusting op of naast je daktent te vervoeren, zoals een kajak of kleinere voorwerpen zoals een bijl, schep of een solapanel, moet je ook rekening houden met het gewicht van je uitrusting.
Tip voor een krap dak: In veel gevallen kan de ladder van uw daktent worden verwijderd en in de kofferbak van uw auto worden vervoerd.
Dit bespaart gewicht op het autodak.
Voorbeeld: Met twee tot drie mensen zit je goed met een X-Cover van iKamper goed uitgerust.
De tent weegt 71 kg(grotere of kleinere daktenten vind je in deze vergelijking in het overzicht). Een geschikte dakdrager weegt ongeveer 4 kg.
Het totale gewicht zou nu 75 kg zijn, maar kan met 6 kg worden verminderd als je de daktentladder in de bagageruimte vervoert.
Een Audi A4 heeft een maximale dakbelasting van 90 kg.
Met deze auto zou je zelfs een kajak op de X-Cover kunnen monteren.
Met een Skoda Octavia met een dakbelasting van 75 kg wordt het echter krap.
In dit geval moet je het doen zonder extra bagage in of op de daktent.
En zo ga je te werk
- Controleer de dakbelasting van uw auto (informatie in de gebruiksaanwijzing)
- Bepaal het gewicht van de gewenste daktent
- Bepaal het gewicht van de dakdrager die op de auto moet worden gemonteerd
- Controleer of het gewicht van de dakdrager + daktent + eventuele uitrusting niet hoger is dan de maximale dakbelasting van uw auto.
- De dakdrager op het dak van de auto monteren
- De daktent op de dakdrager plaatsen
- Op vakantie!
Verdeling van het gewicht op het dak van de auto
Het maakt niet uit of je een dakkoffer, fiets of daktent op het dak van de auto wilt vervoeren: Het is belangrijk dat je het gewicht van de lading gelijkmatig over het dak verdeelt.
Zo vermijd je een ongelijkmatige lading, wat in het ergste geval kan leiden tot een onbalans en dus tot het kantelen van de auto.
Vooral als je van plan bent om over oneffen wegen of extreem bochtige routes te rijden, moet je onthouden dat de lading op je autodak het zwaartepunt van je voertuig verandert.
In elk geval moet de snelheid altijd worden aangepast aan wat u op uw autodak vervoert.
Op zeer oneffen oppervlakken moet u nog langzamer en voorzichtiger rijden.
Bevestiging en vastzetten van lading
Zo maar wat aan gesleuteld?
Beter van niet!
Bij het bevestigen van je daktent(instructies voor het installeren van een daktent) en andere uitrusting op het autodak gaat er niets boven het juiste bevestigingsmateriaal.
Zorg ervoor dat alles altijd stevig vastzit en niet kan wegglijden tijdens de reis.
Het kan ook geen kwaad om af en toe de ladingzekering te controleren tijdens een koffiepauze.
Kort en bondig: antwoorden op de belangrijkste vragen
Wat betekent de kg-specificatie voor de dakbelasting?
Met een dakbelasting van bijvoorbeeld 75 kg betekent dit dat er tijdens de reis voorwerpen op het dak van de auto mogen worden vervoerd die het maximale totaalgewicht van 75 kg niet overschrijden.
Dit gewicht mag nooit worden overschreden, want overbelading is gevaarlijk en bovendien verboden!
Het dakdragersysteem moet ook ontworpen zijn om de geplande lading te kunnen vervoeren.
Zodra je de auto hebt geparkeerd, is de beperking vanwege de dakbelasting niet langer van toepassing en zijn hogere belastingen op het dak van de auto mogelijk.
Dit betekent dat zelfs als je de maximale dakbelasting al hebt bereikt met de daktent + dakdrager, je nog steeds in je daktent kunt slapen.
Overigens: de toegestane dakbelasting van een voertuig ligt tussen de 50 en 200 kg – een behoorlijk bereik.
Je moet dus precies nagaan hoeveel is toegestaan voor jouw auto.
Waar kan ik de informatie over de dakbelasting vinden?
Je kunt er gemakkelijk achter komen hoe hoog de dakbelasting van je auto is: De toegestane dakbelasting staat echter niet vermeld op het kentekenbewijs, maar in de gebruiksaanwijzing van de autofabrikant.
Belangrijk om te weten: Hoe hoog de toelaatbare dakbelasting van je auto ook is, de maximale hoogte van vier meter mag niet worden overschreden.
Er moet ook altijd rekening worden gehouden met de maximaal toegestane breedte van 2,55 meter.
De ADAC herinnert iedereen die met een aanhanger reist er ook aan om het totale gewicht van de combinatie in de gaten te houden.
Is het mogelijk om de dakbelasting te verhogen?
Nee, de opgegeven dakbelasting kan niet zonder meer worden verhoogd en mag niet worden overschreden.
Als de dakbelasting te laag is, kun je alleen proberen het gewicht op het dak van de auto te verminderen, bijvoorbeeld door de tentladder te verwijderen en in de kofferbak te vervoeren.
Dit bespaart u direct 6 kg.
Maar: als de auto stilstaat, d.w.z. zodra u hem geparkeerd hebt, kan het dak van de auto veel meer dragen dan de toegestane dakbelasting (meer hierover in onze FAQ).
Dit betekent dat een heel gezin veilig in de daktent kan overnachten.
Het enige dat niet overschreden mag worden, is het toegestane totaalgewicht van de auto!
Knikt het dak van de auto onder het gewicht van de lading?
Of het nu fietsen zijn of een daktent – de daklading wordt altijd bevestigd aan geschikte dakdragers.
Deze worden vooraf op het dak van de auto gemonteerd.
De dakstangen ondersteunen en stabiliseren de dakbelasting dankzij het brede steunvlak, dat de belasting ook gelijkmatig over het hele dak verdeelt.
Dit vermindert het risico op ongelijkmatige belasting en voorkomt schade aan het dak van je auto.
Waarom bestaat de beperking van de dakbelasting überhaupt?
De beperking van de dakbelasting is er om veiligheidsredenen.
Een auto is ontworpen om een bepaalde lading te dragen.
Als het toegestane gewicht wordt overschreden, kan de auto instabiel worden.
De dakbelasting kan vooral merkbaar en gevaarlijk zijn bij het remmen, sturen of uitwijken.
Omdat het zwaartepunt van het voertuig verandert door de dakbelasting, is het risico op slippen en kantelen groter.
Vooral als de opgegeven maximale dakbelasting wordt overschreden.