Op de X-Cover van iKamper kan veel vervoerd worden.
De daktent is uitgerust met dwarsstangen.
Foto: CAMPWERK

Dakbelasting: Alle vragen en antwoorden – dit geldt voor de daktent

Wanneer je beslist welke daktent geschikt is voor jou en je auto, is er één cruciale factor waarmee je rekening moet houden: De dakbelasting.

De dakbelasting is het gewicht van alle voorwerpen die op het dak van je voertuig kunnen worden bevestigd.
Dit kan bijvoorbeeld een dakdrager, een fiets, een kajak of een daktent zijn.
De dakbelasting mag in geen geval worden overschreden!

Voordat je een daktent koopt, moet je dus zeker de toegestane dakbelasting voor je auto controleren.
De details vind je in de handleiding van je voertuig.

Zodra u de maximale dakbelasting van uw auto weet, moet u dit afstemmen op het gewicht van de gewenste daktent plus de benodigde dakdragers.
Dit komt omdat niet alleen de daktent, maar ook de dakdragers hun eigen gewicht hebben, dat moet worden meegerekend in de dakbelasting: Een daktent weegt tussen de 50 en 80 kg, afhankelijk van de grootte.
Dakdragers kunnen worden berekend met een gewicht van ongeveer 3-6 kg.

Als je de mogelijkheid hebt om andere uitrusting op of naast je daktent te vervoeren, zoals een kajak of kleinere voorwerpen zoals een bijl, schep of een solapanel, moet je ook rekening houden met het gewicht van je uitrusting.

X-Cover: Das Dachzelt kann als Dachträger genutzt werden. Foto: iKamper
Wees voorzichtig met de dakbelasting: de X-Cover is uitgerust met dwarsstangen en kan worden gebruikt als dakdrager. Foto: iKamper

 Tip voor een krap dak: In veel gevallen kan de ladder van uw daktent worden verwijderd en in de kofferbak van uw auto worden vervoerd.
Dit bespaart gewicht op het autodak.

 Voorbeeld: Met twee tot drie mensen zit je goed met een  X-Cover van iKamper goed uitgerust.
De tent weegt 71 kg(grotere of kleinere daktenten vind je in deze vergelijking in het overzicht). Een geschikte dakdrager weegt ongeveer 4 kg.
Het totale gewicht zou nu 75 kg zijn, maar kan met 6 kg worden verminderd als je de daktentladder in de bagageruimte vervoert.
Een Audi A4 heeft een maximale dakbelasting van 90 kg.
Met deze auto zou je zelfs een kajak op de X-Cover kunnen monteren.
Met een Skoda Octavia met een dakbelasting van 75 kg wordt het echter krap.
In dit geval moet je het doen zonder extra bagage in of op de daktent.

En zo ga je te werk

  1. Controleer de dakbelasting van uw auto (informatie in de gebruiksaanwijzing)
  2. Bepaal het gewicht van de gewenste daktent
  3. Bepaal het gewicht van de dakdrager die op de auto moet worden gemonteerd
  4. Controleer of het gewicht van de dakdrager + daktent + eventuele uitrusting niet hoger is dan de maximale dakbelasting van uw auto.
  5. De dakdrager op het dak van de auto monteren
  6. De daktent op de dakdrager plaatsen
  7. Op vakantie!

Verdeling van het gewicht op het dak van de auto

Het maakt niet uit of je een dakkoffer, fiets of daktent op het dak van de auto wilt vervoeren: Het is belangrijk dat je het gewicht van de lading gelijkmatig over het dak verdeelt.
Zo vermijd je een ongelijkmatige lading, wat in het ergste geval kan leiden tot een onbalans en dus tot het kantelen van de auto.

Vooral als je van plan bent om over oneffen wegen of extreem bochtige routes te rijden, moet je onthouden dat de lading op je autodak het zwaartepunt van je voertuig verandert.
In elk geval moet de snelheid altijd worden aangepast aan wat u op uw autodak vervoert.
Op zeer oneffen oppervlakken moet u nog langzamer en voorzichtiger rijden.

Skycamp iKamper. Foto: CAMPWERK
De toegangsladder kan van veel daktenten worden verwijderd en apart worden vervoerd. Zo bespaar je kilo's op de dakbelasting. Foto: CAMPWERK

Bevestiging en vastzetten van lading

Zo maar wat aan gesleuteld?
Beter van niet!
Bij het bevestigen van je daktent(instructies voor het installeren van een daktent) en andere uitrusting op het autodak gaat er niets boven het juiste bevestigingsmateriaal.
Zorg ervoor dat alles altijd stevig vastzit en niet kan wegglijden tijdens de reis.
Het kan ook geen kwaad om af en toe de ladingzekering te controleren tijdens een koffiepauze.

Kort en bondig: antwoorden op de belangrijkste vragen

Wat betekent de kg-specificatie voor de dakbelasting?

Met een dakbelasting van bijvoorbeeld 75 kg betekent dit dat er tijdens de reis voorwerpen op het dak van de auto mogen worden vervoerd die het maximale totaalgewicht van 75 kg niet overschrijden.
Dit gewicht mag nooit worden overschreden, want overbelading is gevaarlijk en bovendien verboden!
Het dakdragersysteem moet ook ontworpen zijn om de geplande lading te kunnen vervoeren.

Zodra je de auto hebt geparkeerd, is de beperking vanwege de dakbelasting niet langer van toepassing en zijn hogere belastingen op het dak van de auto mogelijk.
Dit betekent dat zelfs als je de maximale dakbelasting al hebt bereikt met de daktent + dakdrager, je nog steeds in je daktent kunt slapen.

Overigens: de toegestane dakbelasting van een voertuig ligt tussen de 50 en 200 kg – een behoorlijk bereik.
Je moet dus precies nagaan hoeveel is toegestaan voor jouw auto.

Waar kan ik de informatie over de dakbelasting vinden?

Je kunt er gemakkelijk achter komen hoe hoog de dakbelasting van je auto is: De toegestane dakbelasting staat echter niet vermeld op het kentekenbewijs, maar in de gebruiksaanwijzing van de autofabrikant.

Belangrijk om te weten: Hoe hoog de toelaatbare dakbelasting van je auto ook is, de maximale hoogte van vier meter mag niet worden overschreden.
Er moet ook altijd rekening worden gehouden met de maximaal toegestane breedte van 2,55 meter.
De ADAC herinnert iedereen die met een aanhanger reist er ook aan om het totale gewicht van de combinatie in de gaten te houden.

Klein und leicht: Das Dachzelt Skycamp Mini passt auch auf Kleinwagen. Foto: iKamper

Is het mogelijk om de dakbelasting te verhogen?

Nee, de opgegeven dakbelasting kan niet zonder meer worden verhoogd en mag niet worden overschreden.
Als de dakbelasting te laag is, kun je alleen proberen het gewicht op het dak van de auto te verminderen, bijvoorbeeld door de tentladder te verwijderen en in de kofferbak te vervoeren.
Dit bespaart u direct 6 kg.

Maar: als de auto stilstaat, d.w.z. zodra u hem geparkeerd hebt, kan het dak van de auto veel meer dragen dan de toegestane dakbelasting (meer hierover in onze FAQ).
Dit betekent dat een heel gezin veilig in de daktent kan overnachten.
Het enige dat niet overschreden mag worden, is het toegestane totaalgewicht van de auto!

Knikt het dak van de auto onder het gewicht van de lading?

Of het nu fietsen zijn of een daktent – de daklading wordt altijd bevestigd aan geschikte dakdragers.
Deze worden vooraf op het dak van de auto gemonteerd.

De dakstangen ondersteunen en stabiliseren de dakbelasting dankzij het brede steunvlak, dat de belasting ook gelijkmatig over het hele dak verdeelt.
Dit vermindert het risico op ongelijkmatige belasting en voorkomt schade aan het dak van je auto.

Waarom bestaat de beperking van de dakbelasting überhaupt?

De beperking van de dakbelasting is er om veiligheidsredenen.
Een auto is ontworpen om een bepaalde lading te dragen.
Als het toegestane gewicht wordt overschreden, kan de auto instabiel worden.

De dakbelasting kan vooral merkbaar en gevaarlijk zijn bij het remmen, sturen of uitwijken.
Omdat het zwaartepunt van het voertuig verandert door de dakbelasting, is het risico op slippen en kantelen groter.
Vooral als de opgegeven maximale dakbelasting wordt overschreden.

Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.