Met e-auto en daktent door Afrika.
Foto: 4x4 elektrisch

E-auto & daktent op de proef gesteld: Expeditie door Afrika

Er is moed voor nodig om te doen wat je toch onmogelijk acht.
Maarten van Pel en Renske Cox hadden die moed.
En dus gingen de twee Nederlanders op weg naar Zuid-Afrika in een elektrische auto met een daktent op het dak.

38.000 kilometer, 38 landen doorkruist en vooral met de energie die de zon kan geven.
Deze unieke uitdaging was niet zomaar een reis met een daktent door een ver land.
Het moest een expeditie worden die de mogelijkheden van e-mobiliteit liet zien – en dat zelfs lange, avontuurlijke reizen duurzaam kunnen zijn.
Hier vertelt het tweetal over hun tocht door Afrika.

Altijd langs de kust: elektrische auto met zonne-energie

Maarten en Renske zetten voet op Afrikaanse bodem in de Spaanse exclave Ceuta na de oversteek van Spanje naar het continent.
Van daaruit reisden ze naar Marokko en verder zuidwaarts langs de westkust van Afrika tot ze uiteindelijk Kaapstad bereikten.

Mit E-Auto und Dachzelt auf Reisen: die Route von 4x4 electric durch Afrika. Grafik: 4x4 electric
Reizen met een elektrische auto en daktent: de route van 4x4 electric door Afrika. Afbeelding: 4x4 electric

Het duo reisde van het zuiden van Marokko naar de kust van Ghana in hun Skoda Enyaq iV80 uitsluitend op zelf opgewekte zonne-energie.
Ze hadden de Skycamp Mini op het dak van de auto, die hun slaapplaats zou zijn voor de 13 maanden naar Zuid-Afrika en terug, bedekt met zonnepanelen.
Op rustdagen plaatsten ze ook 60 m² zonnepanelen op een duin, een voetbalveld of een andere open plek op het platteland.
Op één laaddag wekten ze gemiddeld genoeg energie op om 200 tot 250 kilometer te rijden.

Perfecte oplossingen? Die zijn er niet!

Maar als het gaat om de energietransitie geloven Renske noch Maarten in één perfecte oplossing.
Ze wisten dat 100% van de benodigde energie opwekken met hun zonnepanelen alleen niet het doel was.
In plaats daarvan moesten creatieve oplossingen de weg banen door Afrika.
Maarten van Pel is ervan overtuigd: “We kunnen uitdagingen aangaan door nieuwe technologieën te combineren.”

Sonne tanken in Marokko: Mit ihrem E-Auto ging es für die zwei Dachzeltnomaden von 4x4 electric durch Afrika. Foto: 4x4 electric
Zonnebaden in Marokko: de twee daktentnomaden van 4x4 electric reisden door Afrika in hun elektrische auto. Foto: 4x4 electric

In sommige Afrikaanse landen, zoals Marokko, Namibië, Zuid-Afrika en Kenia, waren er oplaadstations waar het koppel gebruik van wilde maken.
In Zuid-Afrika genoten ze zelfs van een snellaadnetwerk van Kaapstad tot de grens met Mozambique.
Daarna zagen ze echter geen enkel snellaadstation meer op de terugweg langs de oostkust naar Kenia.

Met een daktent en zonne-energie op het dak

Bovendien schijnt de zon ook niet elke dag in Afrika.
En inderdaad: van Ghana tot Angola was er geen enkele dag met een stralend blauwe hemel.
Toch slaagden de twee erin om 54% van de benodigde elektriciteit uit de zon te halen, wat neerkwam op 2.056 kWh van de in totaal 3.808 kWh die nodig was.

Renske Cox: “Het was een uitdaging om vrije plekken te vinden in de dichte jungle om onze grote zonnepanelen uit de schaduw te plaatsen.
Maar het lukte ons altijd op de een of andere manier en uiteindelijk hebben we meer zonne-energie opgewekt dan verwacht.”

E-Auto mit Solarpower: Ladetag im Regenwald von Angola. Foto: 4x4 electric
E-auto met zonne-energie: oplaaddag in het regenwoud van Angola. Foto: 4x4 elektrisch

Een reis laat zijn sporen na

Maar het was niet alleen de uitdaging van het doorkruisen van Afrika in een elektrische auto met een daktent die hun herinneringen aan de reis tot op de dag van vandaag kenmerkt.
Namibië maakte vooral indruk op hen door de ongerepte en uitgestrekte natuur.
Sierra Leone vooral vanwege de vriendelijkheid van de mensen.
Om maar twee van hun hoogtepunten te noemen.
Uiteindelijk, zeggen ze allebei, heeft de hele reis hun hele manier van denken en leven veranderd.

De daktent veranderde daarentegen weinig tijdens de reis.
Zelfs na maanden in de Afrikaanse zon bleef de Skycamp Mini zich van zijn beste kant laten zien.
Alleen de matras werd na ongeveer drie maanden vervangen door een zelfopblazende comfortmatras, die CAMPWERK snel naar het reizende stel stuurde.
Vooral voor lange-termijn reizigers blijkt dit altijd een groot voordeel te zijn qua slaapcomfort.

Maarten van Pel: “Over het algemeen heb ik het rustiger aan gedaan en geleerd om alleen in het nu te leven, dag voor dag.
Het reizende leven vereist een flexibele aanpak, want geen dag is hetzelfde.
Reizen heeft ons uit de cultuur en het ritme van ons thuisland gehaald.
Het heeft mijn kijk op wat belangrijk is in het leven veranderd.”

Toekomstplannen na de reis

Terug in Nederland delen Maarten van Pel en Renske Cox hun ervaringen niet alleen graag op hun website , maar ook als tastbare presentaties: Sinds hun terugkeer zijn ze op het podium te vinden als sprekers voor bedrijven en evenementen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, innovatie en grensoverschrijdende avonturen.

Hun verhaal werpt niet alleen licht op de technologische innovatie van hun duurzame expeditie, maar ook op hoe een gewaagd idee een plan werd voor een haalbare expeditie.

Hoe werkte dat?
Maarten van Pel heeft een goed advies: “Denk niet te veel en te lang na over een idee.
Het is goed om een doel te hebben en je daaraan te houden, maar probeer niet alle details te plannen.
Het is ook goed om op sommige gebieden naïef te blijven.
En er zullen altijd redenen zijn waarom je iets niet moet doen – er zullen altijd obstakels zijn.
Maar als je flexibel bent en het einddoel niet uit het oog verliest, is er veel meer mogelijk dan je denkt!”

Scroll naar boven