Niko Caignie uit Rumst (B) is fotograaf en regisseur. Samen met zijn vrouw en 2 dochters probeert hij in zijn vrije tijd zoveel mogelijk te reizen om met elkaar te genieten van het buitenleven. Hij deelt zijn ervaringen op zijn websites outdoor.nikocaignie.be en nikocaignie.be/travel . In deze blog gaat hij in waarom hij heeft gekozen voor hun overlanding-setup, de combinatie iKamper Skycamp daktent en CAMPWERK offroad Cargo trailer.
[lwptoc]
Camping Ratgeber:
Je ideale overlanding-setup
Eén van de grootste en belangrijkste beslissingen bij het samenstellen van je overlanding-setup is je daktent. Er is een groot aanbod aan modellen en opties, waar ik hier niet uitgebreid op in ga. Ik heb dat al eens uitgeplozen toen ik op zoek was naar mijn beste keuze en dat heeft best wat tijd gekost. Het zou eeuwig duren om een handleiding te schrijven voor elke situatie en voor ieders behoefte. Wij zijn zelf voor de iKamper Skycamp gegaan, een hardshell 4-persoons daktent. Wat ik hier wel zal beschrijven zijn de voor- en nadelen van het reizen met een daktent.
Stekenjokk (Zweden): Ik ben hier eigenlijk nooit vertrokken. Wanneer ik mijn ogen sluit, ben ik er weer. Foto: Niko Caignie
Jezelf organiseren
We hebben allemaal dat romantische idee van reizen met een daktent: stoppen waar en wanneer je maar wilt, in de buurt van meren of bij een prachtig panoramisch uitzicht, alleen jij en je gezin en moeder natuur. Om eerlijk te zijn, zo is het ook!
En we houden allemaal van het feit dat de meeste van die tenten binnen enkele minuten zijn opgezet. Om eerlijk te zijn, zo is het ook!
Spontane beslissingen
Maar wat de meeste mensen vergeten, is het soort organisatie dat gepaard gaat met flexibel reizen met een tent op je dak. Het is de organisatie die maakt of je een flexibele reiziger bent of gewoon een logge, langzame stapel kampeerspullen. Als je goed georganiseerd bent, kun je impulsieve, snelle beslissingen nemen, zoals stoppen voor de nacht omdat je moe bent, een prachtige plek hebt gezien om te kamperen, ’s ochtends snel kunt vertrekken omdat er regen op komst is of de plek niet was wat je had verwacht. Ik kan (met trots) zeggen dat we zo zijn georganiseerd dat we in ongeveer 30 minuten kunnen stoppen en slapen en eten. ’s Morgens vertrekken kost ons 45 min, ontbijt, een goede kop koffie en de afwas inbegrepen.
Het geheim hiervan is dat je je spullen zo organiseert dat je niets hoeft uit te pakken. Wil je hier meer over lezen, ga dan naar mijn website en lees mijn blog Overlanding Essentials.
Teamwerk
Kortom, het opzetten van je tent kan een paar minuten duren, maar als je je hele koffer moet uitladen om je tafel te pakken, een zwembroek te zoeken of de pannen te laten koken … Dan ben je op weg om minstens een uur uit te laden en in te laden en hopelijk blijft het ondertussen droog. Dat is niet leuk. Je wilt de auto stoppen en binnen een uur genieten van het buitenleven. Dit soort reizen is teamwerk!
Foto: Niko Caignie
Flexibiliteit in je overlanding-setup
Een ander belangrijk aspect van reizen met een daktent is de flexibiliteit als je eenmaal klaar bent voor een langer verblijf.
Tussenstop
Wij als gezin houden ervan om rond te dwalen en van de ene unieke plek naar de andere te springen, op avontuur te gaan en te ontdekken. Maar als je op langere reizen gaat, zoals een maand of twee, heb je soms een pauze nodig en kom je gewoon een paar dagen tot rust. Dat doen we vaak op kleine gezellige campings zonder al te veel faciliteiten. Goede douches, een wasmachine en een rivier of meer om in te zwemmen is meer dan genoeg, anders zit je vast tussen de kampeerders en de caravanmensen. Die langere stops zijn ideaal om je spullen te repareren en te onderhouden, de was te doen, een warme douche te nemen, de omgeving te verkennen, nationale parken te bezoeken, te gaan wandelen, misschien een klein stukje beschaving te bezoeken, wat boodschappen te doen. En dat is waar we soms de grenzen van een daktent tegenkwamen. Bij het opzetten voor een paar dagen trek je wat meer spullen tevoorschijn om het verblijf wat comfortabeler te maken, extra stoelen, luifels, waslijnen en ga zo maar door.
Foto: Niko Caignie
Daarom de Cargo trailer
Dat betekent ook dat als je de buurt wilt verkennen, je alles moet inpakken en 50 km naar een nationaal park, stad of shoppingmall moet rijden. Daar doe je je ding en keer je terug naar de kampeerplaats om alles weer uit te pakken. Vooral als je een kleine pauze hebt tijdens je reis, is dat het laatste wat je wilt doen, extra inpakken en uitpakken.
Dat is één van de belangrijkste redenen waarom we hebben gekozen voor een aanhanger met een daktent erop. Niet voor de extra ruimte, die hebben we eigenlijk niet echt nodig. Maar gewoon om de mogelijkheid te hebben om de trailer en tent ergens achter te laten en erop uit te trekken. Je vertrekt ’s ochtends en als je ’s avonds terugkomt, is alles precies zoals je het achterliet. Spring van de autostoel in je comfortabele stoel en je bent klaar voor een kampvuuravond! Ik heb mijn aanhanger bij Campwerk gekocht en mijn eigen daktent erop gemonteerd met enkele kleine aanpassingen op basis van mijn behoeften. We hebben ook een keuken geplaatst, wat het wat gemakkelijker maakt om 2 of 3 keer per dag eten voor 4 personen te maken!
Je verliest een beetje flexibiliteit bij het kiezen van de onbetrouwbare modderige wegen in het achterland voor wat instant offroad-rijden. Maar we krijgen met deze overlanding-setup veel meer offroad-plezier wanneer we het basiskamp, waar we de trailer en daktent achterlaten, verlaten en de buurt gaan verkennen!
Ontdekken van de hunebedden in Portugal. Foto: Niko Caignie
On the road met iKamper daktent ergens bij een meer in Finland. Foto: Niko Caignie
Soms laten we de trailer thuis en gebruiken we de iKamper voortent voor extra woonruimte. Op deze wijze hebben we een flexibele overlanding-setup. Foto: Niko Caignie
De trailer is er om te slapen en te koken, de auto voor onze spullen en om te ontdekken. Foto: Niko Caignie
Met de combinatie iKamper Skycamp op onze CAMPWERK trailer zijn we superflexibel. Foto: CAMPWERK
Het weer en je kampeer-setup
En last but not least, een daktent is geen grote tent, dat betekent dat als je op pad bent en het regent gedurende meerdere dagen, je vastzit in een kleine ruimte van 2 bij 2 vierkante meter. In ons geval met 4 personen. Je kunt één of twee dagen spelletjes spelen met de kinderen, lezen, slapen, maar na een tijdje is dat gewoon waardeloos. Dan kun je ofwel vertrekken en zonniger gebieden zoeken of een voortent of extra tent opzetten om in te wonen. Ik heb in mijn overlanding-setup 2 luifels op de auto die een perfecte beschutting bieden op regenachtige dagen, maar die je niet uit de wind en kou halen. Houd dus een regenplan in gedachten! Het is op die regenachtige dagen dat je er meestal op uitgaat om iets beters te vinden dan naar het plafond van je tent te staren, vooral met kinderen. Musea of zelfs een goed restaurant om voor je te laten koken en om geen afwas te hoeven doen. Extra spullen zoals luifels of zelfs een kleine extra tent kunnen een goed humeur redden. Of zoek een goede kampeerplek met een ruimte waar je kunt schuilen.
___
Dit artikel verscheen ook in 4WD Magazine.
Meer van dit soort artikelen lezen, maar dan op papier? Neem een abonnement op 4WD Magazine.