Accu – Voordat je op kampeertocht gaat, is elektriciteit het allerbelangrijkste.
Het is niet altijd mogelijk om een oplaadpunt in de buurt te hebben, vooral niet op langere reizen.
De startaccu is net genoeg voor de meest essentiële functies in de cabine.
De tv in de caravan, daktent of camper zou hem te veel belasten.
Juist daarom is het belangrijk om je van tevoren te informeren over de verschillende modellen.
Ben je een beginnende kampeerder?
Lees hier alles over de basis van paklijsten, routes, kosten, tips en meer.
Camping Ratgeber:
Gel-, AGM- & vloeistofaccu’s: Welke accu heb ik nodig?
Een ander model is de ingebouwde accu.
Over het algemeen wordt een boordaccumodel aanbevolen dat is ontworpen voor cyclische belasting.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen.
Aan de ene kant zijn er accu’s met gebonden elektrolyt in gel- of AGM-ontwerp.
Deze zijn lekvrij en onderhoudsvrij gedurende hun hele levensduur.
Aan de andere kant zijn er de klassieke vloeistof/zuur-accu’s, die een hoge cyclusstabiliteit kunnen bereiken onder de vereiste laadomstandigheden.
In vergelijking hiermee bereiken gelaccu’s dezelfde snelle ontlading onder de voorwaarde van direct opladen.
AGM accu’s leveren betere prestaties ondanks hogere laad-/ontlaadstromen met dezelfde doosgrootte.
Startaccu vs. boordaccu: wanneer heb ik wat nodig?
De startaccu en de boordaccu hebben verschillende functies, maar beide zijn aanwezig in bijna elk motorhome. Terwijl de startaccu kan worden gebruikt om de bestuurderscabine van stroom te voorzien, dient de boordaccu als stroombron voor alle andere verbruikers. De startaccu, die zich in de motorruimte bevindt, levert stroom aan alle verbruikers in de cabine, zoals verlichting, radio, startmotor en accessoires. Bij het starten wordt er gedurende een zeer korte tijd een hoge stroom aan de accu onttrokken. Zodra de motor loopt, wordt alles gevoed door de dynamo en wordt er geen stroom meer afgenomen. Daarom is de accu ontworpen om binnen enkele seconden honderden ampères te leveren. Met zijn vlakke cyclus zorgt hij voor een maximale ontlading van 10-20 procent van zijn capaciteit. Al het andere in de camper, zoals de verlichting, de waterpomp, de televisie en het satellietsysteem, wordt van stroom voorzien door een boordaccu. Deze is nodig als u geen stroomaansluiting in de buurt hebt en gedurende langere tijd stroom nodig hebt. de taak van deze accu is om gedurende vele uren een paar ampère te leveren. daarom hebben deze accu’s een diepe cyclus en ontladen ze 50 tot 80 procent van hun capaciteit.
Levensduur: hier moet je op letten!
Wie heeft dit niet meegemaakt?
Batterijen zijn waarschijnlijk de eerste die de geest geven na langdurig of overmatig/onjuist gebruik.
Of het nu gaat om een mobiele telefoon, auto of afstandsbediening.
Ook hier is de capaciteit van de batterij niet gering.
Het probleem kan worden opgelost door meerdere batterijen parallel te schakelen om de capaciteit te vergroten.
Het is belangrijk dat ze allemaal van hetzelfde type zijn (gel, AGM, enz.) en dezelfde capaciteit hebben.
Bovendien mag geen nieuwe accu worden aangesloten op een oude accu!
Batterijcapaciteit: maximaal benutten
In het begin hebben we de hogere cyclusstabiliteit van onderhoudsvrije gel- en AGM-batterijen al erkend.
Toch moeten bepaalde laadvoorwaarden en bedrijfstoestanden in acht worden genomen om het voordeel te behouden.
Deze voorwaarden houden het voordeel in stand:
- De gebruikte laders moeten ontworpen zijn voor het batterijtype
- Ontzwavelaar garandeert optimale bedrijfszekerheid/levensduur
- Streef naar de laagst mogelijke ontlading
- Voorkom diepe ontlading (bescherming door onderspanningsbeveiliging)
De laders, laadboosters en zonneregelaars die worden gebruikt, moeten zijn ontworpen voor het respectieve accutype om een volledige lading te bereiken en een gedeeltelijk geladen accu en de bijbehorende sulfatering te voorkomen.
Bovendien garandeert een ontzwavelaar optimale bedrijfszekerheid en een lange levensduur.
Ook moet worden opgemerkt dat, ongeacht het batterijtype, de levensduur van de batterij vele malen korter wordt als deze niet zorgvuldig wordt gebruikt.
Daarom moet diepe ontlading worden voorkomen met behulp van onderspanningsbeveiliging.
Tijdens het ontladen moet deze echter zo laag mogelijk worden gehouden.
Leestips! Elektriciteit voor buiten kamperen
Je kunt hier ook meer interessante artikelen vinden over het onderwerp stroomvoorziening tijdens het kamperen, die je kunt lezen voor nuttige en bruikbare tips en informatie.
CEE-stekker: stroomaansluiting op de camping
Tegenwoordig reizen mensen meestal met wat meer luxe, en daar is natuurlijk ook elektriciteit voor nodig.
Je hebt echter wel de juiste aansluiting nodig om elektriciteit op de camping te krijgen.
De stekkers en stroomaansluitingen op campings zijn in heel Europa gestandaardiseerd en meestal direct herkenbaar aan hun blauwe kleur.
Zorg er dus voor dat u over zo’n aansluiting beschikt of een geschikte adapter bij u hebt.
Lees hier alles over de CEE-stekker!
Kabelhaspel: voordelen & regels op de camping
Als je een kabelhaspel hebt, hoef je je geen zorgen te maken over het dichtstbijzijnde stopcontact, want je kunt je apparaten gewoon vanuit je auto aansluiten als dat nodig is.
Vooral als je met kinderen reist, zal een kabelhaspel je tijd veel gemakkelijker maken wanneer je de matrassen moet opblazen of de mobiele telefoons zo snel mogelijk moet opladen na een lange dag op de camping.
Lees hier meer over kabelhaspels voor op reis.
Verlengkabel: stroomaansluiting voor meerdere apparaten
Heb je geen stopcontact in je camper of wil je meerdere apparaten tegelijk opladen?
De accu van de auto is meestal te zwak om meerdere apparaten aan de gang te houden.
Om te voorkomen dat je met een motor zit die niet wil starten, kun je het beste een verlengsnoer kopen, zodat je gemakkelijk het beschikbare stopcontact op de camping kunt bereiken en al je elektronische apparaten kunt gebruiken.
Lees hier alles wat je moet weten over het juiste verlengsnoer voor op de camping!