Een motorboot ligt op het spiegelgladde blauwe water.

Leer motorboot rijden: Informatie over rijbewijs, kosten plus tips voor beginners

Of het nu een motorboot, sportboot of zeilboot met motor is: reizen per boot door rivieren, meren of kustwateren is een ervaring voor alle zintuigen.
Met een frisse bries om je neus, het geluid van het water en het geratel van de motor in je oren, voelt het leven vrij en zorgeloos.
En het is niet alleen voor oude zeebonken.
Beginners, landrotten en zelfs het hele gezin komt aan zijn trekken.
Kinderen kunnen bijvoorbeeld kleinere taken op de boot op zich nemen en verantwoordelijkheid leren.
Je kunt motorboten onder 15 pk besturen zonder vaarbewijs.
We hebben hier een lijst samengesteld van de rijbewijzen die je nodig hebt voor motorboten met meer vermogen.
Je vindt hier ook tips voor je eerste tocht, een rijles en populaire bestemmingen voor motorbootvakanties.
Tip: Het is vooral leuk als je met een daktent het water op gaat.
Dan heb je nog ruimte op de trekhaak voor een trailer met boot.

Dicht bij de natuur: motorboot varen & kamperen aan het water

Kamperen en motorboot varen combineren is niet zo moeilijk.
Veel campings liggen direct aan het water en je boot kan voor anker voor je camping.
Zo kunt u de rust van de natuur tijdens het kamperen combineren met de opwinding van het verkennen van de omliggende wateren, waar u vaak de natuur en wilde dieren van dichtbij kunt meemaken.
Kamperen aan het water biedt ook een ontspannen sfeer en stelt u in staat om tijd door te brengen met familie en vrienden en samen onvergetelijke herinneringen te creëren.

Leren met video: Een boot besturen

Deze video legt uit wat belangrijk is bij het sturen van een motorboot en hoe je eenvoudige manoeuvres uitvoert.
Er wordt speciale aandacht besteed aan koppelen en aan- of afmeren.
Er wordt ook een keermanoeuvre getoond, die je kan helpen om je boot in elke richting te sturen.
https://www.youtube.com/watch?v=0WqGCq51_r0

Tips voor beginners: rijbewijs, eerste rit & co.

In Duitsland mag je een motorboot van minder dan 15 pk besturen zonder vaarbewijs.
Toch zullen de meeste verhuurbedrijven je vooraf instrueren om het risico op ongelukken te minimaliseren.
Natuurlijk is het vooral belangrijk dat je van tevoren vertrouwd raakt met de navigatie, de rijstijl en het algemene taalgebruik op de boot.
Stuurboord” verwijst bijvoorbeeld naar de rechterkantvan de boot en “bakboord” naar de linkerkant.

Rijbewijzen voor boten met meer dan 15 pk

Je hebt een vaarbewijs nodig voor alle gemotoriseerde boten met een motorvermogen van meer dan 15 pk.
Er wordt ook een onderscheid gemaakt naar gelang het waterlichaam.
Voor kustwateren heb je een vaarbewijs voor pleziervaart nodig, afgekort SBF See.
Met het SBF See-bewijs mag je boten met een onbeperkt motorvermogen en een onbeperkte lengte gebruiken op kustwateren.
Het is vereist voor het gebied tot drie zeemijl uit de kust en is internationaal erkend.
Op volle zee (verder dan drie zeemijl) is geen vaarbewijs meer nodig, omdat dit internationale wateren zijn.
Je moet echter alleen zo ver gaan als je echt weet wat je doet.
Op binnenwateren, zoals rivieren of kanalen, is het binnenvaartbewijs voor pleziervaartuigen onder motor – afgekort SBF Binnen AM – verplicht voor motorboten met een motorvermogen van meer dan 15 pk en tot een lengte van 20 meter.
Je kunt meer informatie vinden over vaarbewijzen voor pleziervaartuigen en aanvullende vaarbewijzen van online cursusaanbieders voor je vaarbewijs.
Hier vind je ook een gedetailleerd overzicht van de kosten.

Kosten voor het vaarbewijs: theorie-, praktijk- en examengeld

Je kunt beide recreatieve vaarbewijzen afzonderlijk of samen in één poging halen en moet slagen voor een theoretisch en een praktisch examen.
Grofweg liggen de kosten van de rijbewijzen meestal tussen de 400 en 800 euro, wat goedkoper is dan de meeste autorijbewijzen.
Naast de kosten voor de theorie- en praktijkopleiding zijn er ook examenkosten en kosten voor lesmateriaal zoals een navigatieset.
Voorbereiding op de examens kan worden gedaan bij een vaarschool, met een lesboek of door middel van een online cursus.
De duur hangt volledig af van de aanbieder en je eigen leersnelheid.
Sommige aanbieders hebben reguliere wekelijkse cursussen, terwijl anderen compacte cursussen van één tot twee weken of speciale vakantiecursussen aanbieden.
Met een online cursus kun je in je eigen tempo leren.

Rijbewijs voor zeilboten: hulpmotoren, radio’s & zeiljachten

Naast de SBF Binnen op de motor is er ook de SBF Binnen onder zeil (“vaarbewijs”).
Voor pure zeilboten (zonder motor) is op de meeste wateren in Duitsland geen vaarbewijs nodig.
Alleen op een paar rivieren in Berlijn en Brandenburg is het Sportbootführerschein Binnen unter Segel vereist vanaf een bepaald vaargebied.
Voor zeilboten met een motor van meer dan 15 pk is een SBF See of de SBF Binnen onder motor verplicht, afhankelijk van het vaargebied.
De SBF Binnen onder zeil is daarom voor de meeste zeilers een vrijwillig brevet, dat de basis van veilig zeilen bijbrengt.
Ondanks het vrijwillige karakter zijn er veel verhuurbedrijven die een vaarbewijs voor verhuur verplicht stellen.
Op kustwateren kan, afhankelijk van het verhuurbedrijf, ook een sportvaarbewijs (SKS) nodig zijn om een zeiljacht te huren.
Dit is een aanvulling op het vaarbewijs voor pleziervaart.
Daarnaast hebben boten met radioapparatuur het marifoonbewijs (SRC) nodig voor open wateren of het binnenvaartradiobewijs (UBI) voor alles wat landinwaarts ligt.  

Veelgestelde vragen: Bootvergunning

Hier vind je een overzicht van veelgestelde vragen over vaarbewijzen.

Wanneer heb ik een rijbewijs nodig voor de boot?

Voor boten met 15 pk of meer heb je een vaarbewijs voor pleziervaart nodig (SBF See of SBF Binnen onder motor).
Op sommige wateren in Berlijn en Brandenburg kan ook een SBF Binnen onder zeil vereist zijn.

Welke rijbewijzen zijn er?

  • Vergunning voor pleziervaartuigen (SBF See): voor kustwateren
  • Sportbootbrevet binnenland onder motor (SBF Binnen unter Motor): voor motorboten op rivieren, kanalen en meren
  • Sportbootbrevet binnenland onder zeil (SBF Binnen unter Segel): voor zeilboten op rivieren, kanalen en meren
  • Verdere certificaten zoals radiocertificaten voor een groot aantal vereisten

Waar kan ik een vaarbewijs voor pleziervaartuigen krijgen?

Veel motorbootclubs en vaarscholen bieden rijbewijscursussen aan.
Je kunt je rijbewijs ook halen met een online cursus.

Hoe lang duurt een vaarbewijs?

Afhankelijk van de aanbieder varieert dit tussen regelmatige, wekelijkse trainingssessies, compacte cursussen van één tot twee weken en individuele vakantiecursussen.
Als je via een online cursus leert, bepaal je zelf het tempo en de duur.

Hoeveel kost een vaarbewijs?

Afhankelijk van de aanbieder kost een vaarbewijs voor pleziervaart ongeveer 400 tot 800 euro.
Naast de kosten voor theorie en praktijk zijn er ook examenkosten en kosten voor lesmateriaal.  

Eerste reis met de boot: bootclub, kosten & co.

Als je net je rijbewijs hebt gehaald, wil je natuurlijk meteen aan de slag.
Daarom is het de moeite waard om lid te worden van een bootclub.
Deze clubs hebben vaak hun eigen boten, zodat je je rijervaring kunt verbeteren zonder te hoeven investeren in een eigen boot.
Je kunt ook omgaan met andere bootliefhebbers en leren van hun ervaringen.
Rustige binnenwateren zijn de moeite waard voor je eerste vaarpogingen na het behalen van je vaarbewijs.
Waterwegen met weinig verkeer en een lage stroming zijn hier handig.
Als je op zee oefent, is het aan te raden om lege stukken kust met weinig deining te kiezen.
Het is vooral belangrijk om in gedachten te houden dat water, als bewegend oppervlak, heel anders reageert op sturen en afremmen dan bijvoorbeeld een weg.
Weer en stromingen moeten daarom voortdurend in de gaten worden gehouden.
Hier nog een keer in één oogopslag:

  • Botenclub: kans op contacten & goede huurboten
  • Eerste tochten op rustige binnenwateren
  • Zee: vrij kalme kusten

Boottype voor beginners: bochten zijn gemakkelijker op deze manier!

Om het manoeuvreren eenvoudig te houden, is het een goed idee om te beginnen met een kortere boot.
Bij veel rijscholen zijn de boten vaak vijf tot acht meter lang en dit is ook het meest geschikt voor de eerste boottocht.
Als je een grotere boot wilt, wordt een maximale lengte van twaalf meter aanbevolen voor beginners.
Je kunt gebruikte boten van dit formaat vinden vanaf 4.000 euro.
Maar vooral als beginner moet je bij het kopen van een boot een betrouwbare expert raadplegen.

  • Trainingsboten van 5-8 meter lang (max. 12 meter)
  • Gebruikte boot vanaf 4.000 euro

Uitrusting & verzekering: Voorbereid op noodgevallen

Als er toch iets misgaat, is het een voordeel om reddingsvesten bij je te hebben of ze altijd te dragen.
Vooral op gezinsuitstapjes met kinderen en honden moeten ze altijd zwemvesten dragen.
Kinderen en dieren reageren vaak trager en hebben minder uithoudingsvermogen in gevaarlijke situaties, mocht de boottocht eindigen in een zwempartij.
Een aansprakelijkheidsverzekering voor de boot wordt aanbevolen om financiële steun te bieden in geval van nood.
Deze is echter niet verplicht in Duitsland.

  • Zwemvesten (vooral voor kinderen)
  • Geen aansprakelijkheid vereist, maar aanbevolen

Top reisbestemmingen: Oostzee, Berlijn & Co.

In principe is varen overal mogelijk waar water is.
Toch moet je je van tevoren informeren over de geldende regels voor het huren van een boot en de regio.
Hier zijn een paar van de populairste vakantiebestemmingen voor motorboot varen.

Meer activiteiten & ervaringen voor je vakantie

Zin in een actieve vakantie?
Lees dan hier verder:

Watersporten op vakantie: kanoën, surfen, waterskiën & co.

Of het nu op een kano, motorboot, surfplank of waterski is, watersport is een populair tijdverdrijf op vakantie.
Een uitstapje naar of in het water is vooral populair op de camping.
Of je nu gaat vissen, kanoën, zwemmen, zeilen, surfen, duiken, diepzeeduiken, waterskiën of wakeboarden, je vindt hier genoeg tips voor beginners.

Vakantieactiviteiten: Watersport, wintersport & Co.

Ben je een vakantie aan het plannen maar nog op zoek naar activiteiten voor jezelf, je gezin, je partner of zelfs alleen?
Hier vind je een heleboel leuke ideeën voor ervaringen die je vakantie zullen verrijken.
Met veel tips voor beginners!
Zo kun je helemaal vanaf het begin beginnen en je oriënteren.

Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.