Skycamp 2.0 van iKamper – Hier is een spannend en informatief reisverslag van kampeerfans Katy & Edgar.
De twee hebben zichzelf uitgerust met onze Skycamp 2.0 daktent van iKamper en doen hier verslag van hun reis, hun ervaringen en de voor- en nadelen die ze zien in verband met de daktent:
Camping Ratgeber:
Skycamp 2.0 van iKamper – Onze daktent
De aanschaf van een daktent stond al een tijdje op de agenda.
Vooral voor Edgar.
Toen we begin 2020 op een beurs stonden, viel ons oog meteen op de Skycamp daktent van iKamper.
Na een uitgebreid gesprek met een van de medewerkers van Campwerk was het meteen duidelijk dat we geen andere daktent wilden.
In dit artikel stellen we onze daktent in detail voor en doen we open en eerlijk verslag van de voor- en nadelen en ervaringen die we hadden tijdens onze kampeertrip van enkele weken door Duitsland.
Belangrijkste gegevens over de auto en Skycamp 2.0
Voordat we meer in detail treden en praten over comfort, installatie, enz., willen we eerst een paar belangrijke gegevens samenvatten:
- Onze auto: Hyundai i30
- Daktent: Skycamp 2.0 van iKamper in Rocky Black
- Daktentvariant: Combinatie van vouw- en hardschalige daktent
- Slaapplaats: Voor maximaal 4 personen
- Eigen gewicht: ca. 74 kg
- Afmetingen ingeklapt: 217 x 139 cm
- Binnenafmetingen van de tent: Slaapruimte 197×203 cm
- Draagvermogen in de tent: 410 kg
- Montagetijd: minder dan 2 minuten
- Demontagetijd: minder dan 3 minuten
Algemene informatie over de Skycamp
De daktent is een combinatie van een vouw- en hardschalige daktent en combineert de voordelen van beide varianten.
Er zijn twee verschillende modellen van de Skycamp, die geschikt zijn voor maximaal 4 personen (Skycamp 2.0) of slechts voor maximaal 2 personen (dit zou de Skycamp Mini zijn).
De kleinere versie is kleiner en lichter en past ook op kleinere auto’s.
Dit betekent echter niet dat de “normale” daktent alleen op SUV’s en grote auto’s past.
Wij rijden zelf in een Hyundai i30 en de daktent past er zonder problemen op qua gewicht en afmetingen.
Je kunt je hier het beste over laten adviseren en als je beide varianten zou kunnen gebruiken, beslis dan welke je prefereert.
Wij kozen voor de grotere tent vanwege de comfortabelere ruimte.
Prijs voor de Skyscamp daktent
Qua prijs onderscheidt de daktent zich van andere daktenten.
Dit is niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat hij de voordelen van een opvouwbare daktent combineert met die van een harde kuip.
Laat je dus niet meteen afschrikken als we je vertellen dat de Skycamp 2.0 verkrijgbaar is vanaf ongeveer 4.000 euro en de Skycamp Mini vanaf ongeveer 3.500 euro.
We kunnen je open en eerlijk vertellen dat de prijs het naar onze mening in ieder geval waard is.
We testen de daktent
Montage en demontage
Er wordt geadverteerd dat de daktent binnen ugf.
één minuut.
Het afbreken zou ook even snel moeten gaan.
De vouwbare en harde daktent heeft een hydraulisch systeem, waardoor de tent zichzelf opricht na het openen en je de tent alleen hoeft uit te vouwen met behulp van de ladder.
Na enkele weken reizen met de daktent kunnen we de tijden alleen maar bevestigen.
Zoals bij elke tent heb je in het begin wat oefening en routine nodig tot je de nodige stappen onder de knie hebt, maar zelfs aan het begin van onze reis duurde het nog geen 5 minuten.
Het is een vergelijkbaar verhaal bij het afbreken.
Als we rekening houden met de tijd die we nodig hebben om onze slaapspullen uit de daktent te halen, duurt het slechts één tot twee minuten om de tent te ontmantelen.
Een paar dingen kunnen zelfs in de daktent blijven, waaronder de matras, een binnentent (meer hierover hieronder) en onze slaapzakken.
Voor de eenvoud hebben we onze extra dekens en kussens altijd ingepakt.
Comfort in de Skycamp 2.0
Wat ons op het eerste gezicht opviel, was de wereldkaart aan de binnenkant van de harde kuip.
De tent heeft drie ramen, één aan de bovenkant en twee aan de zijkanten.
Hierdoor hebben we een rondom uitzicht en we kunnen ze allemaal sluiten of alleen het muskietennet gebruiken.
Je kunt erin en eruit via de grote “deur” met behulp van de in hoogte verstelbare en stabiele ladder, die we kunnen gebruiken om veilig in en uit te stappen.
We hebben ook een matras binnenin, die op het eerste gezicht vrij dun lijkt.
We hebben nooit het gevoel gehad dat we oncomfortabel sliepen en zouden niets aan de matras veranderen.
Je kunt er het beste een keer op gaan liggen om te zien of het goed voor je is.
Reistip
We raden altijd aan om een laken op de matras te leggen, omdat dit de matras beschermt en tegelijkertijd een deel van het zweet tegenhoudt dat iedereen ’s nachts “verdampt”.
We raden ook iedereen aan om een matrasbeschermer te kopen.
Deze gaat onder de matras en houdt de meeste condens die zich ’s nachts kan vormen buiten.
Als het ’s ochtends een beetje vochtig is onder de matras, vegen we dat weg met een doek.
Binnentent voor koudere nachten
Bij de daktent wordt een binnentent aangeboden, die bedoeld is voor koudere nachten.
Wij hebben deze ook gekocht en vaak gebruikt.
Het duurt een paar minuten om hem op te zetten, omdat je hem in de Skycamp moet plaatsen en aansluiten.
Het is de tijd voor een koude nacht echter meer dan waard, want als het binnenin een beetje is opgewarmd, blijft de warmte binnen.
We maken de binnentent weer los als we hem afbreken, maar hij kan erin blijven en de buitentent kan nog steeds gemakkelijk worden gesloten.
Met de Skycamp in weer en wind
Regen en wind zijn geen prettige combinatie als je op reis bent en het maakt niet uit wat voor tent je hebt.
We hebben ook af en toe slecht weer gehad, maar dat is de enige manier waarop we kunnen zeggen hoe de daktent het doet.
Daarom kunnen we ook zeggen dat hij bestand is tegen hevige en langdurige regen en nog steeds waterdicht is.
Als het eenmaal gestopt is, droogt hij ook vrij snel.
Onze tent is nog niet blootgesteld aan hevige wind, maar het heeft af en toe behoorlijk gewaaid en gestormd en ook daar zijn geen problemen mee geweest.
Opmerking: De hydrauliek kan sterke wind weerstaan zonder dat de harde kuip kan sluiten.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, worden er verstevigingen meegeleverd die aan de palen in het interieur kunnen worden bevestigd.
Dit geeft je nog meer bescherming als een echte windvlaag de harde kuip raakt.
Opmerkingen tijdens de reis
De Skycamp 2.0 weegt ongeveer 74 kg en je auto moet deze lading (plus het gewicht van de dakdrager) aankunnen.
De Skycamp Mini weegt daarentegen slechts ongeveer 57 kg.
Controleer welke daklast je auto aankan.
Omdat we in ons algemene artikel al meer in detail hebben geschreven over reizen met een daktent, willen we het bij deze korte samenvatting laten.
Let ook op de maximumsnelheid.
Je mag maximaal 110 km/u rijden met de daktent.
Wees niet verbaasd als je een fluitend geluid hoort tijdens het reizen, het is gewoon de wind en er is geen gevaar.
Montage en demontage van de auto
We hebben de installatie ter plekke laten uitvoeren.
Nadat de professionals klaar waren, kregen we nog een korte introductie en werd ons verteld waar we rekening mee moesten houden (zoals snelheid etc.).
Het afbreken van de tent was niet zo makkelijk als we hadden gehoopt, want we hadden uiteindelijk twee sterkere mensen nodig om de tent op te tillen.
Katy kon op dat moment niet helpen, alleen al vanwege haar lengte.
Afgezien daarvan is het relatief eenvoudig, want het uit elkaar halen van de tent is niet tijdrovend.
We zullen te zijner tijd zien hoe de montage eruitziet ter voorbereiding op het kampeerseizoen van dit jaar (waarschijnlijk uiterlijk in september).
Maar omdat we alle belangrijke punten hebben gemarkeerd en afgeplakt (zodat we precies weten waar de dakdragers en de daktent bij elkaar komen), denken we dat we gewoon twee sterke mensen nodig hebben om de daktent op de auto te dragen.
Opmerking: Als de daktent eenmaal gedemonteerd is, is het aan te raden om hem op deze manier op te slaan en niet rechtop te zetten.
We weten niet of rechtop opbergen directe gevolgen heeft, dus houd er rekening mee dat u ruimte moet hebben om de daktent op te bergen.
Onze andere accessoires voor Skycamp 2.0
Diefstalbeveiliging
We hebben de matrasbeschermer en de binnentent al genoemd.
We hebben ook gekozen voor de diefstalbeveiliging, die voorkomt dat onbevoegden de daktent verwijderen als je de auto ergens achterlaat.
Extra tassen
Er zijn rails onder de tentvloer en een voorziening waar je iets aan kunt bevestigen.
We besloten om extra zakken te kopen waarin je je schoenen of keukengerei kunt opbergen.
Heel praktisch voor kleine rommelige mensen zoals wij.
Bescherming tegen wind en regen
In de tent ben je goed beschermd tegen weer en wind, maar als je naar buiten wilt, kan het snel een natte bedoening worden.
Met de extra wind- en regenbescherming, die eenvoudig met een rits wordt bevestigd en ook kan worden gespannen, blijf je wat langer droog als je uit de tent stapt.
We hebben nog geen: Verwarming
Het klinkt misschien een beetje ongewoon, maar Campwerk biedt ook elektrische kachels voor tenten.
Door hun speciale functie is het mogelijk om de binnenkant van een tent te verwarmen als je een stroomaansluiting hebt.
Dit wordt zeker nog een aankoop voor ons als we besluiten om naar veel koudere gebieden te gaan.
Kort samengevat
- Structuur: 5/5 sterren
- Ontmanteling: 5/5 sterren
- Comfort interieur: 5/5 sterren
- Binnentent voor koudere nachten: 5/5 sterren
- In weer en wind: 5/5 sterren
- Montage en demontage van de auto: 3/5 sterren
- Prijs: 4/5 sterren
We hebben bewust maar drie sterren gegeven voor het monteren en demonteren van de auto.
Dit is niet vanwege een gebrek aan kwaliteit, maar omdat we twee sterke (en grotere) mensen nodig hadden om de daktent van de auto te halen.
Het is ook aan te raden om de tent horizontaal op te bergen en daarom is er voldoende ruimte nodig.
De prijs is ook niet zonder nadelen.
Maar voor de kwaliteit en het comfort dat we kregen tijdens het reizen, is elke euro het waard.
Afgezien daarvan konden we geen punten vinden die minder dan 5 sterren verdienden.
Voor ons is de daktent perfect zoals hij is en ons nieuwe huisje op vier wielen.
Consultancy bij Campwerk
We kregen advies van Campwerk-medewerkers op een beurs begin 2020.
Er zijn vier showrooms in Duitsland, waarvan één bijvoorbeeld in Bochum.
Hier konden we al onze vragen opnieuw stellen, de daktenten bekijken en een paar dingen uitproberen.
Het personeel had veel kennis van zaken en hielp ons ook snel met alle vragen die we onderweg hadden.
Je kunt ook meer informatie vinden op de Campwerk website en zelfs je daktent direct online configureren.
Maar als je meer gedetailleerd advies nodig hebt, kun je niet verkeerd doen op locatie.
Maar uiteindelijk is het je eigen oordeel dat telt.
Klik hier voor het originele artikel en blog van Katy en Edgar: