Škoda in de Tour de France: Met een iKamper Skycamp daktent op het dak door de Vogezen.

Roadtrip met elektrische auto en daktent: Op Tour de France met Škoda en CAMPWERK

Kamperen met een elektrische auto en daktent – midden in de Hoge Vogezen, tijdens de 20e etappe van de Tour de France, testte een team van journalisten en influencers hoe goed kamperen met een elektrische auto en daktent werkt voor autofabrikant Škoda.
En de conclusie na de roadtrip in de voetsporen van ’s werelds beroemdste wielerwedstrijd?
Voor de testers was dit niet de laatste reis van dit soort!

De auto’s van de Tsjechische autofabrikant en hoofdsponsor Škoda zijn alomtegenwoordig in de Tour de France.
Als ondersteunende voertuigen voor de wielrenners of als voorste auto voor wedstrijdleider Christian Prudhomme: 209 Škoda’s rolden voor en naast de professionele wielrenners tijdens de 110e Tour de France in 2023.
editie van de Tour de France van Bilbao naar Parijs.
207 daarvan met elektrische aandrijving.

Škoda auf der Tour de France: Mit einem iKamper Skycamp Dachzelt auf dem Dach durch die Vogesen.
Onvervalst rijplezier: met Škoda en een iKamper Skycamp daktent op het dak door de Vogezen. Foto: Hardy Mutschler

Als je toeschouwer wilt zijn bij de Tour de France, moet je of het geluk hebben om een hotel langs de route te boeken – of de Tour volgen in een camper.
Campers zie je dan ook in eindeloze rijen langs de route geparkeerd staan.
Maar werkt dit ook met een elektrische auto en daktent?
En zelfs op een etappe in het hooggebergte?

Een sterk team: reizen door de Vogezen met een elektrische auto en daktent

Het hoeft niet per se een camper te zijn.
Vooral op de bochtige en steile wegen van de Hoge Vogezen zijn de monsters in het wit niet per se de beste metgezellen om moeiteloos op je bestemming te komen.
Met een daktent daarentegen kun je je eigen auto gebruiken – en heb je altijd je eigen comfortabele bed bij je op het dak van de auto.

Het slaapgedeelte – inclusief het beste uitzicht op de omgeving – is snel opgezet in slechts een paar eenvoudige stappen.
En dat blijkt uit de praktijktest met een Škoda Enyaq: Zelfs   In de e-auto staat niets een vrije reis in de weg met een daktent op het dak van de auto!

Rijplezier met Škoda Enyaq en daktent op het dak

De volledig elektrische Škoda Enyaq Coupé RS iV en negen compacte Karoq SUV’s dienden als testvoertuigen voor de roadtrip met elektrische auto en daktent.
Zowel de sportieve coupé als de SUV’s bleken gedurende de hele etappe betrouwbare metgezellen.
Verrassend voor iedereen die voor het eerst met een daktent op het dak reed: De rijeigenschappen, vooral van de Enyaq, veranderden nauwelijks ondanks de iKamper Skycamp 3.0 op het dak.

Foto’s: Hardy Mutschler

Zoals gemeld door Autobild, dat aanwezig was tijdens de praktijktest, beheerste de coupé zelfs de krappe serpentines zo goed dankzij het lage zwaartepunt van de auto dat er geen gevoel van onveiligheid was.
Het verbruik van de Škoda Enyaq steeg ook slechts met 5-6 kWh per 100 kilometer op de steile beklimmingen.

Schaarse daklading: ladder gaat in de kofferbak

Het rijplezier leed dus niet onder het gewicht van 75 kg van de Skycamp op het dak van de auto.
En ’s avonds?
Door de beperkte daklast van de Enyaq moest de Skycamp door de Vogezen reizen zonder ladder op het dak van de auto.
De tester vervoerde hem gewoon in de kofferbak.
Het opzetten van de daktent duurde echter iets langer, omdat de ladder ook moest worden uitgeladen en aan de tent bevestigd.

Een klein beetje bitterheid, want terwijl de wind floot en de temperaturen daalden, zou de gebruikelijke Skycamp-opbouwtijd van iets minder dan een minuut – zodra de ladder aan de daktent was bevestigd – een zegen zijn geweest.
Maar eenmaal in de knusse daktent was dat snel vergeten.

Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.