Kamperen met een elektrische auto en daktent – midden in de Hoge Vogezen, tijdens de 20e etappe van de Tour de France, testte een team van journalisten en influencers hoe goed kamperen met een elektrische auto en daktent werkt voor autofabrikant Škoda.
En de conclusie na de roadtrip in de voetsporen van ’s werelds beroemdste wielerwedstrijd?
Voor de testers was dit niet de laatste reis van dit soort!
Camping Ratgeber:
Kamperen langs de kant van de weg: met Škoda in de Tour de France
De auto’s van de Tsjechische autofabrikant en hoofdsponsor Škoda zijn alomtegenwoordig in de Tour de France.
Als ondersteunende voertuigen voor de wielrenners of als voorste auto voor wedstrijdleider Christian Prudhomme: 209 Škoda’s rolden voor en naast de professionele wielrenners tijdens de 110e Tour de France in 2023.
editie van de Tour de France van Bilbao naar Parijs.
207 daarvan met elektrische aandrijving.
Als je toeschouwer wilt zijn bij de Tour de France, moet je of het geluk hebben om een hotel langs de route te boeken – of de Tour volgen in een camper.
Campers zie je dan ook in eindeloze rijen langs de route geparkeerd staan.
Maar werkt dit ook met een elektrische auto en daktent?
En zelfs op een etappe in het hooggebergte?
Een sterk team: reizen door de Vogezen met een elektrische auto en daktent
Het hoeft niet per se een camper te zijn.
Vooral op de bochtige en steile wegen van de Hoge Vogezen zijn de monsters in het wit niet per se de beste metgezellen om moeiteloos op je bestemming te komen.
Met een daktent daarentegen kun je je eigen auto gebruiken – en heb je altijd je eigen comfortabele bed bij je op het dak van de auto.
Het slaapgedeelte – inclusief het beste uitzicht op de omgeving – is snel opgezet in slechts een paar eenvoudige stappen.
En dat blijkt uit de praktijktest met een Škoda Enyaq: Zelfs In de e-auto staat niets een vrije reis in de weg met een daktent op het dak van de auto!
Rijplezier met Škoda Enyaq en daktent op het dak
De volledig elektrische Škoda Enyaq Coupé RS iV en negen compacte Karoq SUV’s dienden als testvoertuigen voor de roadtrip met elektrische auto en daktent.
Zowel de sportieve coupé als de SUV’s bleken gedurende de hele etappe betrouwbare metgezellen.
Verrassend voor iedereen die voor het eerst met een daktent op het dak reed: De rijeigenschappen, vooral van de Enyaq, veranderden nauwelijks ondanks de iKamper Skycamp 3.0 op het dak.
Foto’s: Hardy Mutschler
Zoals gemeld door Autobild, dat aanwezig was tijdens de praktijktest, beheerste de coupé zelfs de krappe serpentines zo goed dankzij het lage zwaartepunt van de auto dat er geen gevoel van onveiligheid was.
Het verbruik van de Škoda Enyaq steeg ook slechts met 5-6 kWh per 100 kilometer op de steile beklimmingen.
Schaarse daklading: ladder gaat in de kofferbak
Het rijplezier leed dus niet onder het gewicht van 75 kg van de Skycamp op het dak van de auto.
En ’s avonds?
Door de beperkte daklast van de Enyaq moest de Skycamp door de Vogezen reizen zonder ladder op het dak van de auto.
De tester vervoerde hem gewoon in de kofferbak.
Het opzetten van de daktent duurde echter iets langer, omdat de ladder ook moest worden uitgeladen en aan de tent bevestigd.
Een klein beetje bitterheid, want terwijl de wind floot en de temperaturen daalden, zou de gebruikelijke Skycamp-opbouwtijd van iets minder dan een minuut – zodra de ladder aan de daktent was bevestigd – een zegen zijn geweest.
Maar eenmaal in de knusse daktent was dat snel vergeten.