Kamperen met een daktent op een electrische auto

Wij zijn Maarten en Renske uit Brabant. In november 2022 vertrekken wij voor 9 maanden tot een jaar met een reguliere elektrische auto en daktent voor een reis naar Zuid Afrika en terug. In totaal ongeveer 40.000 km… een grote expeditie. Je kunt ons volgen via www.4x4electric.com

[lwptoc]

Dichtbij de natuur

Om je een beeld te geven van ons als reizigers; wij zijn groot liefhebber van natuur. Hoe ruiger de natuur hoe gelukkiger we zijn. Daarom houden wij ook enorm van wildkamperen, midden in de natuur. Op onze 3e date gingen wij ook stiekem wildkamperen in Nederland. Uiteraard zonder enige sporen achter te laten. Nu maken wij vaak een lange trektocht met tentje op de rug de natuur in, om zo op plekken te komen waar geen auto’s en mensen zijn. Dit deden wij onder andere in Noorwegen, Peru en Bolivia.

Kamperen in Afrika

Het kamperen met de daktent is redelijk nieuw voor ons, en bevalt echt super! We hebben dit 1x eerder gedaan tijdens een 5-weekse reis door Namibië en Botswana. Toen huurde we een auto inclusief daktent in Johannesburg. Het fijne aan op de auto slapen is dat je altijd al je spullen bij de hand hebt met de auto en natuurlijk dat je vanuit de tent ver uitzicht hebt. Maar ook dat je minder snel rotzooi meeneemt de tent in dan wanneer je op de grond slaapt. En niet onbelangrijk, de tent is super snel opgezet en ingeklapt en je hebt hem altijd bij de hand.
Voor onze expeditie naar Zuid Afrika hebben wij nu de iKamper Skycamper mini 3.0 van Campwerk. Dit is een veel luxere daktent dan we gewend waren tijdens onze eerdere reis. Wat voor ons van grote waarde is aangezien we hier een jaar in zullen leven…

Daktent met doordachte details

Wat is dan het verschil met onze eerdere daktent? Dit zit hem al in het materialen en de afwerking. Hier is echt goed over nagedacht. De tent zet je op in 2 minuten. Je hoeft nooit mogelijk te doen met haringen en het vinden van vlakke grond zonder plantjes of stenen. Zolang de auto recht staat is het prima! Het is dus echt de moeite als we een lunchpauze houden en even een klein dutje willen doen in de schaduw bijvoorbeeld. Of om vanuit de tent dieren te spotten! Daarbij heeft de daktent grote ramen aan de zijkanten, voorkant én bovenkant. Je kunt dus echt goed genieten van waar je bent, en zelfs de sterren tellen! Maar de details kloppen ook echt… de verduistering is echt goed verduisterend. Ideaal voor mij, Renske, omdat ik meteen wakker ben als er licht binnenkomt. Zo kan ik toch een beetje uitslapen. En de raamverduistering kun je met trekkoordjes snel openen. Heerlijk als je weet hoe we altijd moeilijk lopen te doen met het oprollen ervan. Voor onze reis is de hard cover ook van grote waarde. Hierdoor is het een klein pakket met weinig luchtweerstand, maar is hij ook moeilijk te openen voor andere… kortom; wij zijn nu al fan, en de reis moet nog beginnen!

Het enige nadeel aan een daktent is dat je allen kunt kamperen daar waar de auto kan komen. Kamperen op een klein onbewoond eiland, of ver bij een weg vandaan… Dat is geen optie. Maar daar kunnen we wel mee leven…

Daktent op een electrische auto

De daktent is nu gemonteerd op onze eletrische auto voor de expeditie. Je zult je misschien afvragen hoe dit bevalt. Bewust laten we hem nu continu op de auto zitten om ervaring op te doen. Door te gaan kamperen maar ook het rijden zelf. Uiteindelijk resulteert de daktent namelijk in extra weerstand en daarmee een lagere range van de auto. Maar, dit valt ons reuze mee. We hadden een grotere impact verwacht. En eigenlijk is dit het enige verschil van kamperen met de daktent op een elektrische in plaats van fossiele auto. Prima te doen dus!

Duurzaam rijden en kamperen

Uiteindelijk zijn wij deze expeditie gaan plannen omdat we houden van reizen, maar ook ons leven willen verduurzamen. Daarom het idee om dit met een elektrische auto te doen, die we onderweg opladen met zonnepanelen die we meenemen. Zo kunnen we toch overal komen. Onderweg gaan we andere innovatieve initiatieven bezoeken die ook bijdragen aan duurzaamheid. Dit om kennis op te doen en deze kennis te delen. Om een expeditie als deze te organiseren is een behoorlijk project waar veel meer bij komt kijken dan we van te voren hadden bedacht. Wij delen graag ons verhaal en beantwoorden ook graag je vragen. Wellicht een keer live bij Campwerk op locatie?

Wanneer je het leuk vind om ons live te ontmoeten; van 29 augustus t/m 10 september maken wij een tour door Nederland en zullen we ook CAMPWERK Nederland in Tynaarlo aandoen. De route wordt over enkele weken bekend gemaakt op onze website.

   

Met groene groet,

Renske Cox en Maarten van Pel

www.4x4electric.com 

Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.