Bespaar tot wel 20%. Jubileumsactie 10 jaar Caravan Salon Düsseldorf
Mit e-Auto und Dachzelt durch Afrika. Foto: 4x4 electric

E-auto & daktent op de proef gesteld: expeditie door Afrika

Er is moed voor nodig om te doen wat voor onmogelijk wordt geacht. Maarten van Pel en Renske Cox hadden deze moed. En zo vertrokken de twee Nederlanders naar Zuid-Afrika in een elektrische auto met een daktent op het dak.

38.000 kilometer, 38 landen doorkruist, en dat allemaal met de energie die de zon kan leveren. Deze unieke uitdaging was niet zomaar een reis met een daktent door een ver land. Het moest een expeditie worden die de mogelijkheden van e-mobiliteit liet zien – en dat zelfs lange, avontuurlijke reizen duurzaam kunnen zijn. Hier vertellen ze over hun rondreis door Afrika.

Altijd langs de kust: elektrische auto met zonne-energie

Maarten en Renske zetten voet op Afrikaanse bodem in de Spaanse exclave Ceuta na de oversteek van Spanje naar het continent. Van daaruit reisden ze naar Marokko en verder zuidwaarts langs de westkust van Afrika tot ze uiteindelijk Kaapstad bereikten.

Mit E-Auto und Dachzelt auf Reisen: die Route von 4x4 electric durch Afrika
Mit E-Auto und Dachzelt auf Reisen: die Route von 4x4 electric durch Afrika

Het duo reisde van het zuiden van Marokko naar de kust van Ghana in hun Skoda Enyaq iV80 en een Skycamp Mini daktent, welke hun slaapplek was gedurende 13 intensieve maanden naar Kaapstad en terug. Deze daktent was bedekt met zonnepanelen, waarbij ze gebruik maakten van zelf opgewekte zonne-energie. Om dit te bereiken zetten ze tijdens rustdagen rond 60 m² extra zonnepanelen op een heuvel, een voetbalveld of een andere open plek op het platteland. Gemiddeld wekken ze genoeg energie op om 200 tot 250 kilometer te rijden tijdens één oplaaddag.

Perfecte oplossingen? Zoiets bestaat niet!

Als het gaat om de energietransitie, geloven Renske noch Maarten dat er één perfecte oplossing is. Ze wisten dat ze met hun zonnepanelen alleen niet 100% van de benodigde energie konden opwekken. In plaats daarvan moeten creatieve oplossingen de weg banen door Afrika. Maarten van Pel is ervan overtuigd: “We kunnen uitdagingen aanpakken door vooral nieuwe technologieën te combineren.”

Sonne tanken in Marokko: Mit ihrem E-Auto ging es für die zwei Dachzeltnomaden von 4x4 electric durch Afrika
Sonne tanken in Marokko: Mit ihrem E-Auto ging es für die zwei Dachzeltnomaden von 4x4 electric durch Afrika

In sommige Afrikaanse landen, zoals Marokko, Namibië, Zuid-Afrika en Kenia, waren oplaadstations waar het koppel gebruik van wilde maken. In Zuid-Afrika genoten ze zelfs van een snellaadnetwerk van Kaapstad tot de grens met Mozambique. Daarna zagen ze echter geen enkel snellaadstation meer op hun weg terug langs de oostkust naar Kenia.

Met een daktent en zonne-energie op het dak

Bovendien schijnt de zon ook niet elke dag in Afrika. En inderdaad; van Ghana tot Angola was er geen enkele dag met een strakblauwe hemel. Toch slaagden de twee erin om 54% van de benodigde elektriciteit uit de zon te halen, wat goed was voor 2.056 kWh van de in totaal 3.808 kWh die nodig was.

Renske Cox: “Het was een uitdaging om vrije plekken in de dichte jungle te vinden om onze grote zonnepanelen uit de schaduw te installeren. Maar het lukte ons altijd op de een of andere manier en uiteindelijk hebben we meer zonne-energie opgewekt dan verwacht.”

E-Auto mit Solarpower: Ladetag im Regenwald von Angola. Foto: 4x4 electric
default

Een reis laat zijn sporen na

Maar het is niet alleen de uitdaging om Afrika te doorkruisen Afrika in een elektrische auto die in hun herinnering op de voorgrond staat. Namibië maakte vooral indruk op hen door de ongerepte en uitgestrekte natuur. Sierra Leone vooral vanwege de vriendelijkheid van de mensen. Om maar twee van haar hoogtepunten te noemen. Uiteindelijk, zeggen ze allebei, heeft de hele reis hun hele manier van denken en leven veranderd.

Maarten van Pel: “Over het algemeen heb ik het rustiger aan gedaan en geleerd om alleen in het nu te leven, dag voor dag. Het reizende leven vereist een flexibele aanpak, want geen dag is hetzelfde. De reis nam ons mee uit de cultuur en het ritme van ons thuisland. Het heeft mijn kijk op wat belangrijk is in het leven veranderd.”

Hoewel zelf veranderd na de reis, is de daktent daarentegen weinig veranderd. Maanden in de Afrikaanse zon en intensief gebruik, heeft de daktent goed doorstaan. Na enige maanden verruilde het stel wel de standaard matras voor een comfortabel opblassbaar matras, welke door CAMPWERK snel werd nagestuurd. Maar de Skycamp Mini bleek een betrouwbare reisgenoot! 

 

Toekomstplannen na de reis

Terug in Nederland willen Maarten van Pel en Renske Cox hun ervaringen graag delen, niet alleen op hun Homepage maar ook als tastbare presentaties. Sinds hun terugkeer hebben ze het podium betreden als sprekers voor bedrijven en evenementen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, innovatie en grensoverschrijdende avonturen.

Hun verhaal werpt niet alleen licht op de technologische innovatie van hun duurzame expeditie, maar ook op hoe een gewaagd idee een plan werd voor een haalbare expeditie.

Hoe dat lukte? Maarten van Pel heeft hier een goed advies voor: “Denk niet te veel en te lang na over een idee. Het is goed om een doel te hebben en je daaraan te houden, maar probeer niet alle details te plannen. Het is ook goed om op sommige gebieden naïef te blijven. En er zullen altijd redenen zijn waarom je iets niet zou doen, er zullen altijd obstakels zijn. Maar als je flexibel bent en het einddoel niet uit het oog verliest, is er veel meer mogelijk dan je denkt!”