Bespaar tot wel 20%. Jubileumsactie 10 jaar Caravan Salon Düsseldorf
Tesla met daktent

Kamperen met elektrische auto

De elektrische auto is nu echt doorgebroken. Welke invloed heeft dat op kampeerders die met een tenttrailer of daktent onderweg zijn of willen zijn? We namen zelf de proef op de som en gingen afgelopen zomer kamperen met onze electrische auto met een CAMPWERK onroad Economy tenttrailer aan de trekhaak én iKamper Skycamp Mini 3.0 daktent bovenop het dak.

Een drempel over

Ik moet zeggen dat ik aan het begin van 2023 nog wel sceptisch was tegenover elektrisch rijden. Niet omdat ik er niet in geloof, maar omdat ik bedrijfsmatig vaak een trailer moet trekken. Wat doet dat met je actieradius, kun je genoeg opladen, etc. Vragen die veel mensen zullen hebben die zich oriënteren op een elektrische auto. In eerste instantie dacht ik daarom dat mijn RAV4 4×4 uit 2011 dan maar moest worden opgevolgd door een hybride auto. Voor de kortere stukken kun je dan elektrisch rijden. Voor de langere stukken met een trailer, of tijdens de vakantie op benzine.

Mensen om mij heen zijn echter zeer positief over de (trek)prestaties en het comfort van elektrisch rijden. Het moeten opladen en dat dat wat langer duurt dan tanken aan de pomp, is een kwestie van je daarop instellen is altijd het argument van hen. Na ook in de Skoda Enyaq te hebben proefgereden heb ik de afweging gemaakt en ben ik in juni gegaan voor de Tesla Y Long Range.

Specificaties Tesla Y Long Range

Bereik: 533 km (WLTP) in de praktijk (zomer) rond de 475 km
Batterij 75 KwH
Totaal maximaal vermogen 324 kWh (441 pk)
Koppel 493 Nm
Acceleratie 0-100 in 5 deconden
Trekcapaciteit geremd 1.600 kg

Op naar Denemarken

Afgelopen zomer was de bestemming Legoland. Met ons gezin van 4 gingen wij in de zomervakantie vanuit woonplaats Annen richting Billund. Dit keer hebben we de hond op een logeeradres gelaten, zodat we onze handen vrij hadden om rustig Legoland en Legohûs te bekijken.
We houden niet van heel veel rijden, dus hadden we gepland om halverwege de reis een plekje te gaan zoeken voor een overnachting.
We houden bij het rijden de maximum snelheid aan. In de praktijk betekent dat, dat we in Nederland rond de 95 km/u. rijden. In Duitsland rijden we rond de 100 km/u. Onze tenttrailer heeft een goedkeur voor die snelheid. We haasten ons dus niet. Bij het rijden hebben we prima weer. Het is rond de 20 graden en af en toe regent het een beetje.
In het noorden van Duitsland in de buurt van Bremen gaan we voor het eerst laden. Toevallig is er een laadpaal, waar je je trailer niet hoeft af te koppelen. Dat is handig. Na een klein half uurtje laden en een kop koffie met een broodje zijn we weer op weg.

Tesla Y bij de supercharger

Overigens moet gezegd worden dat de infrastructuur van Tesla super is. De superchargers staan dicht bij de snelweg, vaak bij een gelegenheid waar je even iets kunt eten of naar de wc kunt gaan. Ook in de zomervakantie hebben we niet hoeven wachten. Op één locatie was het druk, maar dan geeft de auto ruim van tevoren een alternatieve supercharger aan. Dus hier geen laadstress, wat je vaak hoort voor de zomerperiode in zuid Europa. Maar onderweg naar Denemarken dus geen problemen.

Actieradius auto

En dan de actieradius. De Tesla Y Long Range heeft een WLTP van 533 km. Dat is de range in ideale omstandigheden. In de praktijk is mijn ervaring dat de Tesla een actieradius heeft van 475 km zonder tenttrailer of daktent. Op de heenreis en de terugreis heb ik gemeten welke actieradius onze combinatie nog over heeft. Daarbij moet worden opgemerkt dat we zowel een tenttrailer met een gewicht inclusief belading van zo´n 650 kg, als een daktent van 60 kg op het dak hebben. Welk verlies wat veroorzaakt is niet geheel bekend, maar ik schat in dat beide een ongeveer gelijke invloed hebben op de actieradius. De tenttrailer zit mooi verscholen achter de auto. Je hebt hiervoor bijvoorbeeld ook geen zijspiegels nodig. De daktent is weliswaar en stuk lichter, maar heeft wel meer effect op de aerodynamica. Vooral bij Tesla, die een erg goede stroomlijn heeft, heeft alles wat je daaraan verandert een groter effect op het verbruik dan een andere elektrische auto die minder gestroomlijnd is. Dit ondanks de mooie, aerodynamische vorm van de Skycamp Mini.

Laadpunten

Wij reden ongeveer 225 km voordat we weer een laadpunt aandeden. Dan hadden we vaak nog tussen de 50 en 90 km op de teller staan. Laden deden we tot 90%. Ook voor het rijden vonden we dat een fijne afstand. Na een dikke 2,5 uur rijden is het voor ons ook wel tijd voor een pauze. De actieradius ligt dus net onder de 300 km. In cijfers komt dat neer op 235 Wh/km. Je verliest dus ongeveer 40%. Voor ons is in de praktijk gebleken dat dit prima te doen is tijdens de vakantie.

Kosten

Laadpunten hebben vaak een variabel tarief. Dat geldt ook voor de superchargers van Tesla. Voor de rit vanuit Annen (Drenthe) naar Billund en terug, hebben we ongeveer € 100,- uitgegeven aan het opladen. Met de RAV4 zou dat zeker het dubbele zijn geweest.

Tesla Y als trekauto

Het rijden met een aanhanger is met de elektrische Tesla Y als een droom. Met een koppel van 493 Nm, voel je de tenttrailer vrijwel niet achter de auto hangen. Sowieso is het rijden met een CAMPWERK tenttrailer comfortabel, ook voor brandstofauto’s. Hoe het zal zijn met een caravan kan ik niet zeggen. Maar ik vond onze combinatie super rijden.
De Tesla heeft een aparte aanhangermodus. En met de achteruitkijkcamera kun je af en toe even checken of de trailer nog achter je auto hangt 😉.
Voor de rest van het jaar moet ik voor mijn werk ook weleens een zwaardere trailer trekken. Het zwaarst is in mijn geval onze offroad trailer met een maximumgewicht van 1.500 kg. Ook hier trekt de Tesla deze makkelijk voort. Alhoewel mijn vroegere RAV4 op papier meer trekken mocht (2.000 kg), doet de Tesla Y met een maximum trekvermogen van 1.600 kg geremd dat aanmerkelijk makkelijker.

Tesla Y is een geweldige trekauto gebleken in combinatie met onze CAMPWERK tenttrailer.

Tesla Y met daktent

De daktent hebben we gemonteerd op de Tesla Y met de originele dakdragers van Tesla. Bij de Tesla Model 3 helt deze daktent overigens dan iets naar voren, omdat de voorste dakdragers iets lager staan. Je kunt dat prima oplossen door tijdens je vakantie oprijwiggen mee te nemen en op die manier de auto horizontaal te stellen. Bij de Teslay Y staan de dakdragers al mooi horizontaal. Wanneer er geen daktent op de auto is gemonteerd, zijn deze dakdragers ook behoorlijk aerodynamisch. Volgens de theorie kost het je slechts 1% actieradius. Ik laat deze er dan ook grotendeels van het jaar op zitten.
Ja, de daktent geeft wat geluid bij het rijden, maar dat is minimaal. Bij sneller rijden neemt het geluid navenant toe, maar dat vonden wij niet storend. De Skycamp Mini 3.0 ligt als een huis op het autodak en zit ook niet in de weg bij het openen van de achterklep. Dus kamperen met elektrische auto en daktent is voor velen zeker een alternatief om verder uit te zoeken.

Tesla met daktent
Pijke heeft het naar zijn zin in de Skycamp Mini daktent

Kamperen met combinatie tentttrailer en daktent

Iedereen heeft andere wensen en eisen wanneer men kampeert. Voor ons (een gezin met 2 jongens van 8 en 10) is de combinatie van een compacte tenttrailer (Economy) die je kunt voorzien van luifel/voortent, in combinatie met een tweepersoons daktent de meest ideale. De tenttrailer geeft extra comfort in de vorm van een bijzonder fijn bed en veel woonruimte. Voor een nachtje zetten we de luifel niet aan de Economy, zodat de tenttrailerbasis binnen een minuut of 10 staat. Bij een verblijf van meer dan 1 nacht, zetten we de luifel wel op en dat kan ook binnen een kwartiertje. Wanneer de hond mee is, is er ruimte voldoende in de basistent waar hij slapen kan. De daktent iKamper Skycamp Mini zet je écht heel snel op. Dat duurt niet langer dan een minuut of 2. Ook het inklappen gaat net zo snel. Doordat we de tenttrailer als basis gebruiken, hoeven we niet onze spullen opruimen wanneer we op pad gaan en de auto moeten gebruiken. Daarom is dit nadeel van een daktent niet van toepassing en heb je wel je auto vrij.

We zien vaker dat mensen en vouwwagen of caravan combineren met daktent. Door een compacte daktent creëer je 2 volwaardige extra slaapplekken. Hierdoor kun je kiezen voor een keinere vouwwagen of caravan. Dat is handig wanneer je kinderen misschien op korte termijn niet meer meegaan of in hun eigen tentje willen slapen (en niet meer bij de ouders), of wanneer je auto minder trekken kan. Ook kun je er dan eens met z’n tweeën een weekend op uit in de daktent. Je bent hiermee dus superflexibel.

De combinatie auto met tenttrailer en daktent beviel ons uitstekend.

Conclusie

We zijn erg tevreden met onze aanschaf van de auto. Zowel het elektrisch rijden met aanhanger gaat comfortabel, en ook is de combinatie tenttrailer en daktent voor ons een fijne combinatie. Kamperen met een elektrische auto heeft voor ons eigenlijk geen nadelen gebracht. Het trekvermogen van deze Tesla Y is groot. Voor andere elektrische auto’s waar het trekken van een caravan krap wordt, kan een tenttrailer juist een uitkomst bieden.

Mocht je na het lezen van dit artikel specifieke vragen hebben, neem dan contact met ons op. We vertellen graag meer details over onze ervaringen en zijn er voor jou om je te adviseren wat voor jou het meest ideaal zijn.

Kamperen met de tenttrailer en daktent tegelijk.
Onze basis tijdens de zomervakantie. De daktent is zo ingeklapt en daarmee de auto vrij.

Foto’s en tekst: Ivar van der Leij. Ik ben werkzaam bij CAMPWERK en hou ervan om alle kampeermiddelen uit te proberen en om op die manier onze klanten uit eigen ervaring te informeren.

 

Wil je meer weten over vakanties en elektrisch rijden? Dan is de website elektrischeautovakanties.nl/ wellicht vind je hier nog meer nuttige informatie.

Zij deden ook een onderzoek naar vakantie met een elektrische auto. De resultaten lees je hier:
https://elektrischeautovakanties.nl/blog-vakantie-met-elektrische-auto/onderzoeksresultaten-op-vakantie-met-de-elektrische-auto-in-2023/

Dat je ook ver kunt komen met een elektrische auto en daktent hebben Renske en Maarten van 4x4electric.com/ bewezen. Zij reden met hun Skoda Enyaq naar Kaapstad en terug. Onderweg sliepen ze in de Skycamp Mini en hebben ze voornamelijk geladen op zonne-energie.

Meer informatie over de iKamper Skycamp Mini vind je hier:
https://www.campwerk.nl/ikamper-skycamp-mini-daktent/

Op de site van Tesla vind je meer info over de auto.
https://www.tesla.com/nl_nl/modely

Wij vonden het Legohûs leuker dan Legoland. Meer daarover vind je hier:
https://legohouse.com/en-gb/

Vanaf Camping Jellling ben je in een kwartier rijden in Billund. Niet een heel geweldige camping, maar prima om een paar dagen te zijn en van daaruit naar Legoland te gaan.
https://jellingcamping.dk/

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner