Wat kost een roadtrip met daktent? Route, terugblik en tips voor compact reizen

Wat kost een roadtrip met daktent?: Route, kosten & tips

Voordat je op reis gaat, is het verstandig een bepaald budget voor ogen te houden. Veel beginnende kampeerders onderschatten de kosten die een roadtrip met zich meebringt. Brandstof, eten en drinken is in Scandinavië beduidend duurder dan hier. Wie een reis naar het zuiden gaat plannen, bespaart op dit soort kosten. Daarbij moet je in het hoogseizoen echter rekening houden met een groot aantal mensen dat een plek aan de zon wil hebben. Dat betekent dat het daar lastiger kan zijn om spontaan een roadtrip te gaan plannen. Op sommige campings zijn de plekken al maanden vooraf geboekt. In dit artikel kun je aan de hand van een voorbeeld zien wat je moet budgetteren voor eten en drinken, verblijf en brandstof.

[lwptoc]

Anna en Mario hebben in de zomer besloten om een mooie reis te gaan maken. Hun droom was om naar Noorwegen te reizen en het gehele land te ontdekken. En hoe kun je dat beter doen dan door middel van een roadtrip? De twee hebben een daktent gehuurd en hun complete reis gedocumenteerd. Alle kosten die ze hebben gemaakt, bespreken ze in de video. Laat je meenemen op een 16-daagse reis door de bergen en langs de fjorden van Noorwegen. En let op de tips & tricks die ze je geven!

Noorwegen Roadtrip:

  • 16-daagse roadtrip door Noorwegen
  • Zomer augustus tot september
  • Scandinavisch avontuur met daktent

Reisafstand: 4.500 km van Denemarken naar Noorwegen

In totaal hebben ze een afstand van 4.500 km afgelegd. Als startpunt is “Frederickshafen” en “Göteburg” gesteld, want van hieruit start de veerboot van Denemarken naar Zweden. Vanaf daar reden ze naar Oslo om verder te gaan via de Atlantische route. Mario en Anna hebben voornamelijk het westen van het land bezocht; van Trollstigen, Geirangen via Preikestolen tot aan Kjerag en Kristiansand hebben ze vrijwel alles gezien.

De gehele route:

  • 4.500 kilometer afgelegd
  • Van Denemarken via Zweden naar Noorwegen
  • Van Oslo naar de Atlantische route
  • Trollstigen, Geirangen via Preikestolen tot aan Kjerag en Kristiansand

Video: daktent roadtrip

In de volgende video vertellen Mario en Anna over hun reis naar Scandinavië. Ze geven je niet alleen een kijkje van de mooie natuur in Noorwegen en Zweden, maar ook details over kosten en de route die ze hebben genomen. Na 4.500 kilometer hebben beide een boel te vertellen. Het is de moeite waard voor iedereen die voor het eerst naar Scandinavië gaat om de video te bekijken. De video is in het Duits. Schakel de ondertiteling in Youtube in voor een Nederlandse vertaling. Ben je beginnend kampeerder en wil je meer informatie over het kamperen met een daktent, neem dan contact op met CAMPWERK Nederland of lees het volgende artikel over het starten met kamperen (duitstalig).

Kosten: overtocht, Ikamper, brandstof & levensmiddelen

Allen die een roadtrip door Noorwegen plannen, moeten rekening houden met hoge prijzen, vooral voor alcohol, brandstof en vlees. Mario en Anna waren onderweg met de Mercedes C Klasse (2017) van de stiefvader van Mario. Deze heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 liter/100km, waarvoor ze in totaal 387 Euro voor Diesel hebben betaald. Om tussen de eilanden te kunnen reizen, is veel budget opgegaan aan overtochten met de veerboot. In totaal betaalden ze 237 Euro voor de overtochten inclusief binnenlandse tochten en de heen- en terugtocht.

Reiskosten: 848,50 Euro p.p.

Eén keer hadden ze geluk. In Noorwegen wordt op tolwegen het kenteken gefotografeerd en krijgt men de rekening thuisgestuurd. Na een half jaar is nog steeds niets aangekomen, maar dit zou zo’n 50-100 Euro hebben gekost. De daktent zou nieuwe 4.380 Euro hebben gekost, deze hebben ze echter 16 dagen lang voor 484 Euro gehuurd. De daktent met een afmeting van 2,10 m* 2,18 m weegt 70 kg en past daarmee op de meeste personenauto’s. Daarnaast hebben ze 261 Euro voor eten & drinken en 71 Euro voor overige uitgaven betaald.

In totaal betekent dat 1.697 Euro voor alles, wat een bedrag van 848,50 Euro per persoon maakt.

  • Voor alle overtochten: 237 Euro
  • Overtocht heen: 81 Euro
  • Overtocht terug: 89 Euro
  • Automatische tol: 50-100 Euro
  • Mercedes C Klasse 2017 = gemiddeld verbruik van 6,3 liter Diesel: 387 Euro
  • Daktent Ikamper nieuwprijs: 4.380 Euro
  • Huur voor 16 dagen: 484 Euro
  • Levensmiddelen: 261 Euro
  • Overige uitgaven: 71 Euro (parkeergeld, etc.)
  • Aangeschafte kampeermiddelen: 52 Euro
  • Totale kosten 1697 Euro = 848,50 per persoon

Wildkamperen of camping?

Deze vraag betreffende overnachtingen wordt bij een roadtrip vaak gesteld. Met de Ikamper daktent heb je in principe de mogelijkheid om overal te overnachten. Het gaat er echter meer om of het mag in het land of gebied waar je rondreist. In Noorwegen geldt een minimale afstand van 100 meter t.o.v. andere percelen. Campingplaatsen kosten tussen 15-28 Euro per nacht voor 2 personen met daktent. In totaal hebben ze 205 Euro betaald, maar hebben in de tweede helft van hun trip veel in de vrije natuur gestaan. Het kamperen op camping heeft als voordeel dat je een douche kunt nemen. De parkeerplaatsen in Noorwegen hebben echter goede sanitaire voorzieningen.

Samenvattend kan je concluderen:

  • Parkeerplaatsen = goede sanitaire faciliteiten
  • Campings = alleen om te douchen
  • 100 m van een eigendomsperceel is de regel
  • Overnachtingskosten voor 2 personen met daktent = 205 Euro
  • Per nacht 15-28 Euro met douche

Tips & tricks voor jouw roadtrip

Bij zo’n reis is het belangrijk om de route grotendeels te plannen, maar zonder de spontaniteit uit het oog te verliezen. Je moet er rekening mee houden, dat je in Noorwegen voor een vergelijkbare afstand die je in Nederland of België zou afleggen, dubbel zoveel tijd nodig bent. Waarvoor je je geen zorgen hoeft te maken is de maximale daklast van de auto. Ook al is dat in vele gevallen 75 kg, je moet hierbij bedenken dat dit betrekking heeft op de dynamische daklast. Dus wanneer de auto rijdt en niet in in stilstand. In stilstand kan het dak van de auto veel meer gewicht aan. Geen zorgen dus wanneer je in de daktent op de auto gaat slapen.

Ook erg nuttig is de app “Park4night”, die overal parkeer- en kampeerplekken met recensies aangeeft. Deze is gratis en biedt ook foto’s van de plekken.

  • Route grofweg plannen
  • Gelijke afstand = dubbele reistijd
  • Gewicht heeft betrekking op de dynamische toestand
  • Park4night = handige App met recensies – gratis
Scroll naar boven
Offroad
Verhoogd en extra stabiel voor op de weg en off-road… Wat doe je als je in regio’s met slechte wegen reist of met een terreinwagen of SUV rijdt waarvan de koepelhoogte niet geschikt is voor conventionele aanhangers? De oplossing: de terreinwagen van CAMPWERK – speciaal ontwikkeld voor extreme omstandigheden. Dit unieke model overtuigt met een verhoogd en bijzonder robuust AL-KO chassis dat zelfs de meest veeleisende offroad-routes aankan. De hele opbouw is gemaakt van lichtgewicht maar stevig aluminium, versterkt met robuuste roestvrijstalen onderdelen. Zo ben je ideaal uitgerust voor elk terrein.
Zwart / Zilver
Nu verkrijgbaar: de CAMPWERK Offroader in de exclusieve Black/Silver Edition CAMPWERK breidt zijn assortiment uit en biedt de populaire offroad-tenttrailer nu ook aan in de begeerde Black/Silver Edition. De hoogwaardige aluminium carrosserie is volledig geanodiseerd in mat zwart, terwijl de spatborden zijn voorzien van een poedercoating in elegant “Gun Silver Metal”. Een absolute blikvanger op elke weg en in elk terrein!
De terreinwagen van CAMPWERK overtuigt door zijn lichte constructie: Dankzij de aluminium opbouw weegt de basis leeg slechts rond de 300 kg. Met een toelaatbaar totaalgewicht van 1,5 ton biedt hij een indrukwekkend laadvermogen tot 1,2 ton – ideaal voor kleine uitstapjes, transport en zelfs grotere expedities.

Visueel past de aanhanger perfect bij het uiterlijk van een terreinwagen of SUV met zijn grove MT-banden en robuuste aluminium spatborden over de hele lengte. De spatborden zijn ook zo ontworpen dat ze ideaal zijn voor het veilig vervoeren van benzine- en waterflessen of gasflessen.

Om flexibiliteit te garanderen, kunnen de banden van de off-roader op verzoek individueel worden aangepast aan het trekkende voertuig, zodat er slechts één set reservewielen nodig is. De standaard kogelkopkoppeling kan optioneel worden vervangen door een DIN- of NAVO-oog.
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Wielen
Terreinwaarden
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Onroad

De perfecte oplossing voor je kampeeravontuur: Road trailer met tent Stel je een eersteklas uitgeruste road trailer voor die ideaal is voor kampeertrips in Duitsland en de omringende landen.
Deze aanhanger wordt geleverd met een stevige houder voor een bijpassende tent die in een handomdraai kan worden opgezet.
Het resultaat is je mobiele thuis – klaar voor onvergetelijke tochten!

Uw beslissende voordeel: u bent ideaal uitgerust op vakantie op een bijzonder kosteneffectieve manier. En als je niet op reis bent, kun je de aanhanger gebruiken als een conventionele aanhangwagen. We bieden je de aanhangwagen in twee versies aan, afhankelijk van je behoeften: Een ongeremde versie met een totaalgewicht van 750 kg en de geremde versie met een totaalgewicht van 1.300 kg, die wij aanbevelen.
10 jaar garantie
Onze trailerbasis is niet in het laboratorium gemaakt – hij is gemaakt voor de echte wereld. Het robuuste ontwerp is geoptimaliseerd voor zware omstandigheden. Oversized assen en vrijwel onverwoestbare aluminium frames zorgen voor een uitzonderlijke duurzaamheid. Wij zijn de enige leverancier in Duitsland die je 10 jaar garantie geeft op deze unieke kwaliteit!
T-trekstang of V-vork?
Duizenden bestuurders van aanhangwagens kennen het probleem van krappe ruimtes maar al te goed: als je een smalle rijstrook oprijdt en een bocht moet maken, is het belangrijk om je auto zo ver mogelijk tegen de aanhangwagen aan te zetten om de bocht zonder problemen te kunnen nemen. Met een T-drawbar kunt u de maximale stuuruitslag benutten. Precies daarom vertrouwen wij bij CAMPWERK op deze beproefde techniek – voor optimale flexibiliteit en wendbaarheid, hoe krap het ook wordt.
T-trekbalk
V-vork
T-trekbalk
V-vork
Chassis
Aluminium bovenbouw
Uitgerust voor elke situatie dankzij de veelzijdige accessoires...

Verhoogde onderkant

20 liter bus

Trekhaakadapter voor fietsendrager met koppeling

2-4 fietsenrekken

Anti-slipkoppeling

Materiaal en verwerking.
Het tentdoek van onze vouwwagens is gemaakt van een hoogwaardige, 450 g gemengde stof, ook wel canvas genoemd. Deze unieke combinatie van katoen en polyester combineert de voordelen van een natuurlijke vezel met die van een modern hightechmateriaal. Het resultaat is een robuuste, ademende stof die indruk maakt door zijn aangename gevoel en hoge dimensionale stabiliteit.

Het tentdoek, dat ook door het leger wordt gebruikt, is geïmpregneerd en bijzonder scheurvast dankzij het ripstop-procedé. Bij deze speciale weeftechniek worden dikkere draden met tussenruimtes van ongeveer 10-15 millimeter in de stof geweven, waardoor de stof zijn karakteristieke tegelstructuur en uitzonderlijke scheurbestendigheid krijgt. Het spreekt voor zich dat onze stoffen ondoorzichtig zijn en dus optimale bescherming en privacy bieden.
De basis van onze vouwwagens is een robuust roestvrijstalen frame met een dikte van 3×3 cm. Een 1,8 cm dik, waterbestendig houten vloerpaneel is stevig aan dit stevige frame bevestigd met roestvrijstalen schroeven. Het frame van de vouwwagens is ook gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen en speciale roestvrijstalen onderdelen die zorgen voor maximale stabiliteit. De moderne oppervlakteafwerking biedt niet alleen een hoge mate van corrosiebescherming, maar geeft het materiaal ook een aangenaam gevoel en zorgt voor een duurzame, weerbestendige constructie.
We gebruiken uitsluitend garen van de Duitse marktleider Amann. Dankzij de combinatie van een katoenen kern en een polyester kern met hoge sterkte heeft dit garen een bijzonder hoge treksterkte en een uitstekende waterbestendigheid.

Bij contact met water zwelt de katoenen hoes op en sluit de naadgaten die tijdens het naaien zijn ontstaan. Voor extra bescherming zijn alle naden in het dak voorzien van een transparante afdichtstrip om maximale waterdichtheid te garanderen.
Minder is soms meer.
We krijgen vaak de vraag: Hoe zit het met de waterkolom? Voor tentdoeken wordt de waterdichtheid van de stof gespecificeerd in de vorm van de waterkolom. Voor katoenen tenten ligt deze waarde meestal rond 300 tot 400 mm. Onze tentstof biedt echter een uitzonderlijk hoge waterkolom voor katoenen stof van ongeveer 750 mm. Dit betekent dat er theoretisch meer dan 75 cm water op het materiaal kan staan voordat de eerste druppels binnendringen.

Een groot voordeel van katoen als natuurlijke grondstof is dat het kan opzwellen als het vochtig wordt, wat zorgt voor extra waterdichtheid. Synthetische stoffen daarentegen kunnen niet opzwellen en moeten een veel hogere waterkolom hebben (tussen 3.000 en 10.000 mm, afhankelijk van het materiaal) om een vergelijkbare waterdichtheid te bereiken.
Welterusten.
De comfort slaapset bestaat uit een hoogwaardige viscoschuimmatras die zich perfect aanpast aan de individuele lichaamsvorm en zo zorgt voor een rustgevende nachtrust. De set wordt aangevuld met het innovatieve Froli bedveringssysteem, dat garant staat voor een uitzonderlijke slaapervaring. Perfect slaapcomfort in een doordacht totaalpakket.
Premium matras.
Een uitstekende matras is de basis voor een gezonde en rustgevende slaap. Net zoals ieder mens uniek is, moet ook zijn matras op maat gemaakt zijn.
Onze eersteklas matras past zich perfect aan de contouren van het lichaam aan en bevordert een orthopedisch correcte positionering van de wervelkolom. Dankzij gerichte drukontlasting kunnen rugspieren en tussenwervelschijven optimaal ontspannen. De innovatieve constructie en hoogwaardige materialen creëren een ideale slaapomgeving.
CAMPWERK kent geen compromissen: We vertrouwen op flexibel viscoschuim met geheugenfunctie. De unieke combinatie van ondersteunende schuimkern en ontlastende viscoschuim topper zorgt voor maximaal slaapcomfort.
Ophanging.
Goede ventilatie is cruciaal voor je welzijn en slaaphygiëne. Om maximaal slaapcomfort te garanderen, combineren we onze matras met een innovatieve Froli lattenbodem. De flexibele veerelementen vormen een comfortabele lattenbodem met individueel instelbare hardheidszones. Deze combinatie zorgt voor een orthopedisch correcte positionering van het lichaam en biedt gerichte, drukverlagende ondersteuning. Dit voorkomt effectief spanning en eenzijdige belasting. De open, luchtdoorlatende cellen zorgen bovendien voor optimale ventilatie en een gezond slaapklimaat.
Ben je allergisch of heb je speciale gezondheidseisen? Geen probleem! We werken samen met een gerenommeerde Duitse matrassenfabrikant om oplossingen op maat aan te bieden. Neem gewoon contact met ons op en samen vinden we de ideale matras voor uw behoeften.